Presidentinvaalit 2024

Ollaanpa sitä nyt tärkeitä ihmisiä täällä itä-ja pohjoissuomessa.Kumpikin puhuu ruuvan tuotannon ja koko suomen asutuksen puolesta.Kokoomus ei ole koskaan pitänyt maaseutuväestön puolta vaan on keskittämispolitiikallaan ajanut ihmiset kasvukeskuksiin.Vihreät taas on omalukunsa.Ajetaan kotimainen energiahuolto alas sekä ruokahuolto.Haaviston vetämä natura ohjelma oli suoranainen rosvous ja vielä kehuttiin miten kivuttomasti se vietiin läpi.Ei ole kummastakaan presidentiksi varsinkaan Haavistosta.Pakko käydä raapustamaassa 8 korttiin ettei nyt homosta tulisi pressaa sillä nauraahan ne kuolleet puuhevosettii jos näin kävisi.
 
Tuo on mielipide, joka sivuuttaa juridiikan. Arvoltaan siis nolla.

Moni lapsista ei varmaan ollut Suomessa käynytkään ja sukujuuret olivat toisaalla, mutta kyllä he Suomen lakien mukaan olivat suomalaisia.

Lisäys: Suomen kansalaisen lapsi on siis Suomen kansalainen. Siitä riippumatta missä hän syntyy, tai mistä päin maailmaa hänen vanhempansa ovat lähtöisin.
Öyhötysvaihde alkaa olla oppi-isän tasolla?

Suomen laki ei taida tuntea mainitsemaasi juridista suomalaisuutta. Kalifaatissa somaliäidille ja ISIS-isukille syntynyt lapsi voi surkean lainsäädännön takia olla oikeutettu Suomen kansalaisuuteen. Suomalainen se ei ole eikä koskaan tule olemaan.
 
Ennen kuin liikaa moititaan Haavistoa sivarista, niin kannattaa muistaa, että hänen ollessaan varusmiesiässä -70 ja -80 luvulla homoseksuaalisuus katsottiin psykiatriseksi sairaudeksi joka johti automaattisesti sivariin, jos tästä lääkärille tai kutsuntalautakunnalle mainitsi.
Ei kai sivariin voi ketään määrätä vasten henkilön omaa tahtoa? Eikö lääkäri tee palveluskelpoisuusluokituksen ja psykiatrisesta sairaudesta varmasti tulee automaattisesti joko C- tai D-luokka eli vapautus rauhanaikana tai vapautus kokonaan. Jos Haavisto on käynyt sivarin, niin luulen, että hän on valinnut tämän itse, koska ei ole halunnut tulla kaapista tuohon aikaan. Miksipä olisi, kun se oli sairaus vuoteen 1981 ja rikoskin vuoteen 1971.
 
Eräs
Ei kai sivariin voi ketään määrätä vasten henkilön omaa tahtoa? Eikö lääkäri tee palveluskelpoisuusluokituksen ja psykiatrisesta sairaudesta varmasti tulee automaattisesti joko C- tai D-luokka eli vapautus rauhanaikana tai vapautus kokonaan. Jos Haavisto on käynyt sivarin, niin luulen, että hän on valinnut tämän itse, koska ei ole halunnut tulla kaapista tuohon aikaan. Miksipä olisi, kun se oli sairaus vuoteen 1981 ja rikoskin vuoteen 1971.
40 vuotta sitten asiat olivat aika lailla toisin. 80-luvun alkupuolella siviilipalvelukseen päästäkseen piti todistaa pasifistinen vakaumuksensa, kuulua jehovan todistajiin tai tulla kaapista, jolloin vaihtoehtoina olivat käytännössä sivari tai vapautus ns. latvakakkosena. Varusmieheksi pääsi/joutui vain jos piti lääkärintarkastuksessa ja kutsuntalautakunnan edessä suunsa kiinni mieltymyksistään. Mikäli homoseksuaalisuus paljastui palveluksen aikana, oli edessä välitön lähtö sivariin loppuajaksi.

Tämä siis oma kokemus. Eräs tuttava päätyi juuri tästä syystä sivariksi vaikka olisi halunnut palvelukseen. Oman saapumiserän porukasta yksi alikersantti suoritti samoin paljastuttuaan viimeiset kuukaudet sivarissa.

Nykyään asenteet ovat pv:ssäkin suvaitsevampia.

EDIT: Jehovan todistajat menivät totaalikieltäytyjinä vuoteen -86 asti 16 kuukaudeksi vankilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Henkilökohtaisesti tässäkin presidentin vaalissa huomio kiinnittyy aikaisempiin tekoihin, aivan se ja sama mitä pää nyt puhuu. Haavisto on ollut syystä tai toisesta nakertamassa Suomen puolustuskykyä jo kauan kauan sitten ja hänen piirinsä on vielä pahemmin tuolla asialla, on ollut ja on edelleen.
Vaikka Stubb olisi kaikki tekijät huomioiden aivan samalla viivalla niin silloinkin vaaka kallistuisi hänen edukseen sen vuoksi, että Haavistosta on todennäköisemmin erilaisia kompromaatteja itänaapurin käytössä.

Vähiten huono.

Kelpaisi tuo kai mainossloganiksikin.
 
Henkilökohtaisesti tässäkin presidentin vaalissa huomio kiinnittyy aikaisempiin tekoihin, aivan se ja sama mitä pää nyt puhuu. Haavisto on ollut syystä tai toisesta nakertamassa Suomen puolustuskykyä jo kauan kauan sitten ja hänen piirinsä on vielä pahemmin tuolla asialla, on ollut ja on edelleen.
Vaikka Stubb olisi kaikki tekijät huomioiden aivan samalla viivalla niin silloinkin vaaka kallistuisi hänen edukseen sen vuoksi, että Haavistosta on todennäköisemmin erilaisia kompromaatteja itänaapurin käytössä.

Vähiten huono.

Kelpaisi tuo kai mainossloganiksikin.
Eniten tässä huolestuttaa Haaviston suorituksen oman asiansa ajamisessa kuten Alholin tapaus. Eli jyrätään väkisin lakien ja virkamiesten käytäntöjen yli että se oma idea menee läpi. Tällä saralla ainakin näyttää löytyvän osaamista, pätevyyttä ja kanttia tehdä. Aatesuunnan takia todella vaarallista. Stub ei ole noin tehokas joten ei saa samalla tasolla vahinkoa aikaan, tyytynee ihan normaaliin virkakoneiston prosessiin ja puolueen tukemiin nimityksiin.
 
Öyhötysvaihde alkaa olla oppi-isän tasolla?

Suomen laki ei taida tuntea mainitsemaasi juridista suomalaisuutta. Kalifaatissa somaliäidille ja ISIS-isukille syntynyt lapsi voi surkean lainsäädännön takia olla oikeutettu Suomen kansalaisuuteen. Suomalainen se ei ole eikä koskaan tule olemaan.
Kansalaisuuslaki 9 §:

Lapsi saa syntyessään Suomen kansalaisuuden, jos:

1) äiti on Suomen kansalainen;

2) isä on Suomen kansalainen; ja

a) avioliitossa lapsen äidin kanssa; tai

b) lapsi syntyy Suomessa ja miehen isyys lapseen vahvistetaan;

3) isä on kuollut, mutta oli kuollessaan Suomen kansalainen; ja

a) avioliitossa lapsen äidin kanssa; tai

b) lapsi syntyy Suomessa ja miehen isyys lapseen vahvistetaan; tai

4) lapsi syntyy Suomessa eikä saa syntyessään minkään vieraan valtion kansalaisuutta, eikä hänellä syntymänsä perusteella ole edes toissijaisesti oikeutta saada minkään vieraan valtion kansalaisuutta.


Se millainen suhde suomalaisuudella on Suomen kansalaisuuteen onkin sitten mielipidekysymys ja sellaisena pysyy. Jotkut vetää niiden välille yhtäläisyysviivan, toinen ääripää on sitä mieltä että jo ruotsinkieli äidinkielenä tekee ihmisestä ei-suomalaisen.

Itse olen sitä mieltä että jos tässä ruvetaan pilkkuja nussimaan ja hakemaan historiasta perusteluja suomalaisuudelle, niin pelataan se peli päätyyn saakka ja rajataan Suomi ja suomalaiset sinne alkuperäisen Suomen, Varsinais-Suomen alueelle. Hämäläiset, kalantilaiset, kainuulaiset, pohjalaiset, pirkkalaiset, savolaiset, peräpohjalaiset ja karjalaiset keksiköön ihan oman identiteetin itselleen.
 
Itse olen sitä mieltä että jos tässä ruvetaan pilkkuja nussimaan ja hakemaan historiasta perusteluja suomalaisuudelle, niin pelataan se peli päätyyn saakka ja rajataan Suomi ja suomalaiset sinne alkuperäisen Suomen, Varsinais-Suomen alueelle. Hämäläiset, kalantilaiset, kainuulaiset, pohjalaiset, pirkkalaiset, savolaiset, peräpohjalaiset ja karjalaiset keksiköön ihan oman identiteetin itselleen.
Itse vedän tosiaan rajan niihin terroristeiksi kalifaattiin liittyneisiin. Arvon tohtori haluaa selvästi vetää kahtiajakoa ihan kantasuomalaistenkin väliin, siihen olkoon hänellä oikeus vaikken sitä nykytilanteessa lainkaan arvosta.
 
Onneksi ihminen on oppivainen ja järkiinsätulevainen. Minä en rajoita silmien avautumisen mahdollisuutta itseäni miellyttävien puolueiden edustajiin. Haavisto hoiti Suomen NATO-prosessin mallikkaasti ja oli ilman napinoita mukana hyväksymässä isoja puolustushankintoja. Tekemisten perusteella ei nyky-Pekassa ole sen suhteen moitteen sijaa.
Ei se nyt kovinkaan suurta ymmärrystä osoita, eikä luottamusta herätä, kun ikänsä on ämpylöinyt vastaan noinkin tärkeässä asiassa. Varmaan minäkin olisin jonkun mielestä terävä kaveri, jos olisin vaikka ikäni väittänyt maan olevan litteä, mutta nyt Nasa olisi tarjonnut minulle kyydin avaruuteen katsomaan asiaa, ja olisin joutunut toteamaan että ou shit, oli se sittenkin pallo.
 
Itse vedän tosiaan rajan niihin terroristeiksi kalifaattiin liittyneisiin. Arvon tohtori haluaa selvästi vetää kahtiajakoa ihan kantasuomalaistenkin väliin, siihen olkoon hänellä oikeus vaikken sitä nykytilanteessa lainkaan arvosta.
Vedä mitä lystäät mutta virkakunta ei sellaista - kaikeksi onneksi - voi tehdä. Arvon Tonoppa ilmeisesti haluaisi jakaa suomalaiset useaan kastiin lain edessä vaan kun on sellainenkin pikkuseikka kuin Perustuslaki joka sen estää. Vaan mitäpä moisesta kun minusta ja itse vedän.
 
Ei se nyt kovinkaan suurta ymmärrystä osoita, eikä luottamusta herätä, kun ikänsä on ämpylöinyt vastaan noinkin tärkeässä asiassa. Varmaan minäkin olisin jonkun mielestä terävä kaveri, jos olisin vaikka ikäni väittänyt maan olevan litteä, mutta nyt Nasa olisi tarjonnut minulle kyydin avaruuteen katsomaan asiaa, ja olisin joutunut toteamaan että ou shit, oli se sittenkin pallo.
100 vuoden päästä kaikissa historian kirjoissa kerrottaisiin, että Raketti-Erkki oli ensimmäinen suomalainen astronautti...
 
Lisäys: Suomen kansalaisen lapsi on siis Suomen kansalainen. Siitä riippumatta missä hän syntyy, tai mistä päin maailmaa hänen vanhempansa ovat lähtöisin.
Ei ole. Jos lähden rouvan kanssa vaikka Amerikkaan ja lisimme siellä, niin lapsi on sikäläisten pykälien mukaan Amerikan kansalainen. Suomen kansalaisuus pitää erikseen hakea ja saada. Epäillä sopii, oliko moinen menettely tehty noiden terroristimukuloiden kohdalla.
 
Ei ole. Jos lähden rouvan kanssa vaikka Amerikkaan ja lisimme siellä, niin lapsi on sikäläisten pykälien mukaan Amerikan kansalainen. Suomen kansalaisuus pitää erikseen hakea ja saada. Epäillä sopii, oliko moinen menettely tehty noiden terroristimukuloiden kohdalla.
Mistä laista tämä löytyy; kun on ristiriidassa edellä lainatun Kansalaisuuslain 9. pykälän kanssa?
 
Ei ole. Jos lähden rouvan kanssa vaikka Amerikkaan ja lisimme siellä, niin lapsi on sikäläisten pykälien mukaan Amerikan kansalainen. Suomen kansalaisuus pitää erikseen hakea ja saada. Epäillä sopii, oliko moinen menettely tehty noiden terroristimukuloiden kohdalla.
Ei tarvitse hakea. Kun ehdot täyttyvät niin ulkomailla syntyneen lapsen kansalaisuuden saa aktivoitua ilmoituksella. Lapsen olemassa olo pitää saattaa viranomaisen tietoon. Jos lapsi on jo USA:n kansalainen niin mikään ei kai velvoita Suomen kansalaisuutta hakemaan.
 
Ameriikan systeemeistä on osaa sanoa, mutta tuollaista menettelyä en kyllä kansalaisuuslaista löydä.
Ajattele sitä Amerikan matkaa. Lapsi syntyy siellä. Minä ja rouva tiedämme, kuka hän on. Kuluu vuosia. Me kuolemme pois. Paperit katoavat. Lain mukaan lapsi olisi Suomen kansalainen, mutta jos ei sitä älyä koskaan meidän viranomaisille kertoa, niin millainen ääni siitä kuuluu, kun hän kaataa Minnesotassa metsässä puun? Tilanne on aika lähellä noiden ISISin somppumammojen kuvioita. Ei ole luotettavia papereita ym. Oli vähintäänkin epävarmaa, keitä heidän väitetyt lapsensa olivat, kun sinne lähti lentokoneita.
 
Kävin maanantaina Prismassa. Näin joukon lyhyttukkaisia tanttoja ja nuorempia rapalanaamoja jonossa. Oli pakko neutraloida yksi ääni vaikka pahaa teki 🤮
Itellä vähän sama, oli eilen koulutusreissu helsinkiin. Kauppakeskuksessa oli pitkä jono monen nököstä tallaajaa. Kun huomas että äänestykseen jonottavat, niin piti mennä jonon jatkoksi.
 
Ajattele sitä Amerikan matkaa. Lapsi syntyy siellä. Minä ja rouva tiedämme, kuka hän on. Kuluu vuosia. Me kuolemme pois. Paperit katoavat. Lain mukaan lapsi olisi Suomen kansalainen, mutta jos ei sitä älyä koskaan meidän viranomaisille kertoa, niin millainen ääni siitä kuuluu, kun hän kaataa Minnesotassa metsässä puun? Tilanne on aika lähellä noiden ISISin somppumammojen kuvioita. Ei ole luotettavia papereita ym. Oli vähintäänkin epävarmaa, keitä heidän väitetyt lapsensa olivat, kun sinne lähti lentokoneita.
Vähän sama ongelma on kaikissa isyyden tunnustamisessa yms. Täytellään papereita eikä ketään huvita tutkia mitään. Lapsi voi olla kenen tahansa ja leima napsahtaa paperiin kun joku vain ottaa lapsen elätettäväkseen.

Itse olen ollut pitkään sitä mieltä, että vähintäänkin lapsen isyys pitäisi poikkeuksetta tutkia. Samalla voisi varmistaa äitiydenkin. Tämä korostuu ulkomailta ilmoittautuvilla.
 
Ajattele sitä Amerikan matkaa. Lapsi syntyy siellä. Minä ja rouva tiedämme, kuka hän on. Kuluu vuosia. Me kuolemme pois. Paperit katoavat. Lain mukaan lapsi olisi Suomen kansalainen, mutta jos ei sitä älyä koskaan meidän viranomaisille kertoa, niin millainen ääni siitä kuuluu, kun hän kaataa Minnesotassa metsässä puun? Tilanne on aika lähellä noiden ISISin somppumammojen kuvioita. Ei ole luotettavia papereita ym. Oli vähintäänkin epävarmaa, keitä heidän väitetyt lapsensa olivat, kun sinne lähti lentokoneita.
Väitetty äitiys js isyys saadaan kyllä selvitettyä nykyään vuorenvarmasti jos vanhempi vain on elossa. Tai jomman kumman vanhemman sisar. Ja se selvitystyö taitaa olla viranomaisen velvollisuus jos @rannarin mainitsemassa ilmoituksessa on jotain epäselvää.

Mutta en lähde Al-Holin tötöilyjä sen enempää märehtimään, totean vain yleisellä tasolla että Kansalaisuuslain ehdot Suomen kansalaisuudesta on selvät ja niitä virkakunta noudattaa. Ei subjektiivisia käsityksiä suomalaisuudesta.
 
Vähän sama ongelma on kaikissa isyyden tunnustamisessa yms. Täytellään papereita eikä ketään huvita tutkia mitään. Lapsi voi olla kenen tahansa ja leima napsahtaa paperiin kun joku vain ottaa lapsen elätettäväkseen.

Itse olen ollut pitkään sitä mieltä, että vähintäänkin lapsen isyys pitäisi poikkeuksetta tutkia. Samalla voisi varmistaa äitiydenkin. Tämä korostuu ulkomailta ilmoittautuvilla.
Tuota noin... äitiyden varmistamisen tarpeesta en ole ihan varma.

Omista lapsista olen melkoisen varma että minun siittämiä ne on, vaan äidin henkilöllisyydestä olen vuorenvarma kun omin silmin näin mistä ne maailmaan tuli.
 
Back
Top