Vantaan kouluampuminen

Fuck Around and Find Out: Jokaisen koulukiusaajan kannattaa miettiä, että riittävän pitkäkestoisen ja/tai rajun koulukiusaamisen uhrin päässä saattaa naksahtaa ja kiusattu voi tulla kättä pidemmän kanssa kostamaan.
Olen itse miettinyt, että onkohan tällä ampumisella vaikutusta kiusaajiin? Nythän tästä motiivista poliisi jo tiedotti, ja se sai vallitsevan totuuden aseman, riippumatta sen todellisuuspohjasta, joten myös varmasti tämä ajatus "koulukiusaajiaan tappaneesta" on hyvää vauhtia syöpymässä myös itse itseään koulukiusaajina pitävien mieleen.

Siitäkin näkökulmasta poliisilla saattoi olla jopa erityinen intressi tiedottaa tällaisesta motiivista, vaikka se olisikin vain ampujan itsensä käsitys.
 
Viimeksi muokattu:
No itselläni se uskottavuus kärsi siinä kun tiedotettiin että kaikki osalliset olivat Suomalaisia, näinhän ei ollut
Niin millä tavalla ei ollut? Koska molemmat vanhemmat eivät olleet syntyperäisiä suomalaisia? Missä vaiheessa ihminen muuttuu ei-suomalaisesta suomalaiseksi, ja miksi sillä on merkitystä jos motiivia ei epäillä rasistiseksi?

kyllähän se uskottavuus väkisinkin kärsii, vaikea ymmärtää motiivia tuohon ulostuloon.
Olisiko motiivi se, että koko ajan tulee painetta tiedottaa asioista, jolloin kaikkea ei ehditä vanhempien syntyperästä lähtien selvittämään tai purkamaan auki tiedotteeseen; varsinkin kun kyseessä ilmeisesti on merkityksettömästä detaljista.

Tulee mieleen Kauhajoen kouluampumisen tiedotustilaisuus, jossa Holmlund luki tapahtumista ilmeisesti jostain poliisin sisäisestä paperista ja tuli vahingossa puhuneeksi ampujasta tämän nimellä. Mikään media ei siihen tarttunut, mutta ainakin itselläni huomio kiinnittyi tähän melkoiseen möläytykseen.
 
Sanoin ymmärtäväni kouluampujaa, eikä se ole muuttunut miksikään. En silti peukuta/ihaile/fanita/hyväksy hänen toimintaansa tai pidä sitä oikeutettuna kostona.

<snip>

Ottaako noin koville, etteivät kaikki jaa maailmankuvaasi, jossa vika on vain ja ainoastaan kouluampujassa.
Tota noin:

Aikoinaan yläasteella fyysistä ja henkistä kiusaamista kokeneena tekisi mieli peukuttaa ampujaa. Nyt jotkut vetäisi herneet koska ei niin voi tehdä. Vuosia noita kiusaajia on paapottu ja hyssytelty kun "pitää ymmärtää" Nyt sitä satoa sitten aletaan niittämään.

Itsekin aikoinaan mietin että miten aiheutan kiusaajilleni mahdollisimman paljon vahinkoa. Enkä väitä ettenkö nykyäänkin käyttäisi tilaisuutta jos tulee yhtäkkiä eteen.

Jos nyt jätetään sikseen se, että kannattaa varmistaa että koskeeko yleinen kommentointi ilman henkilöiden tägäämistä juuri sinua (ilmeisesti kalikka kuitenkin sai koiran älähtämään?), niin joo, kyllä mun maailmankuvassa jokainen vastaa ihan itse tekemisistään. Ampuja vastaa ampumisesta, kiusaaja vastaa kiusaamisesta, aikuiset vastaavat omista laiminlyönneistään. Muhun ei oikein uppoa verukkeeksi se tyypillinen yhyy mulla on vaikeeta. Se voi ehkä selittää miksi tapahtumaketjussa kävi kuten kävi, mutta se Hyvänkään ammuskelu ei ollut yhtään vähemmän ampujan itsensä vastuulla, vaikka hävisikin painimatsin aiemmin illalla joten piti ampua pari randomia. Vastuu ampumisesta ei maagisesti siirry painijalle, joka sitten vastaa itse omaan pahoinpitelysyytteeseensä. Kaikki näyttö viittaa tässä keississä tapahtuneen juuri samalla tavalla, mitään näyttöä ammuttujen osallisuudesta kenenkään kiusaamiseen ei ole esitetty ja edelleen kaikki ovat syyttömiä kunnes toisin todistetaan.

Ihan vastaavalla tavalla mä vaadin kouluammuskelijoita peukuttavia tai omavaltaisia väkivaltafantasioita elätteleviä vastaamaan tekosistaan. Ei se ole sen kummempi juttu. Itse asiassa se on juurikin yksi kiusaamisen juurisyitä, kiusaaja usein kostaa itse kokemansa vääryydet kiusaamalla vuorostaan itse heikompiaan. Ei ole millään tavalla hyväksyttävämpää että B hakkaa C:tä, vaikka A on ensin hakannut B:tä. Minä en tunne vapaudu vankilasta-kortteja.

Leväperäistä suhtautumista koulukiusaamiseen tai oikeammin kouluväkivaltaan olen kritisoinut vuosia, siitä aiheesta tuskin kellään tässäkään ketjussa on poikkipuolisia sanoja. Turha yrittää kääntää tilannetta sellaiseksi, että jotenkin hyväksyisin tai edes sietäisin sitä, esimerkiksi vahvempia kurinpitotoimia, tarkkiksen ja erityisluokan paluuta sekä Suomessa eittämättä hyvällä turvamarginaalilla 15 ikävuoteen asetetun rikosoikeudellisen vastuun laskua olen ajanut aika konsistentisti 90-luvulta saakka.
 
Niin millä tavalla ei ollut? Koska molemmat vanhemmat eivät olleet syntyperäisiä suomalaisia? Missä vaiheessa ihminen muuttuu ei-suomalaisesta suomalaiseksi, ja miksi sillä on merkitystä jos motiivia ei epäillä rasistiseksi?
Nyt hämmennät, oliko kaikilla suomen kansalaisuus, ymmärtänyt että yksi loukkaantunut tyttö oli turvapaikanhakija Ukrainasta. Toki nyt en enää löydä googlella yhtään uutisointia asiasta vaikka voisin vannoa sen nähneeni.
Miksi vedät rasimin tähän?
 
Tämä vitja menee helposti tunteisiin. Yksi kuumakalle jankkasi jo itsensä banaanisaarille, kun vähän provosoitiin. Jos röllit menee ihon alle, niin kannattaa käydä vaikka lenkillä ja unohtaa koko homma. Muuten syntyy vain raskaslukuista jankkausta, joka kertoo enemmän kirjoittajan omista möröistä kuin purkauksen kohteesta. Mutapainissa vain röllillä on voitettavaa...
 
No itselläni se uskottavuus kärsi siinä kun tiedotettiin että kaikki osalliset olivat Suomalaisia, näinhän ei ollut vaan selvisi että yksi uhri oli Kosovasta, eipä tuossa sinällään mitään vakavaa ole mutta kyllähän se uskottavuus väkisinkin kärsii, vaikea ymmärtää motiivia tuohon ulostuloon.

Niin millä tavalla ei ollut? Koska molemmat vanhemmat eivät olleet syntyperäisiä suomalaisia? Missä vaiheessa ihminen muuttuu ei-suomalaisesta suomalaiseksi, ja miksi sillä on merkitystä jos motiivia ei epäillä rasistiseksi?


Olisiko motiivi se, että koko ajan tulee painetta tiedottaa asioista, jolloin kaikkea ei ehditä vanhempien syntyperästä lähtien selvittämään tai purkamaan auki tiedotteeseen; varsinkin kun kyseessä ilmeisesti on merkityksettömästä detaljista.

Tulee mieleen Kauhajoen kouluampumisen tiedotustilaisuus, jossa Holmlund luki tapahtumista ilmeisesti jostain poliisin sisäisestä paperista ja tuli vahingossa puhuneeksi ampujasta tämän nimellä. Mikään media ei siihen tarttunut, mutta ainakin itselläni huomio kiinnittyi tähän melkoiseen möläytykseen.

Oikeesti mitä väliä tiedotuksen kannalta onko 12v Suomessa syntynyt uhri etnisesti suomalainen vai Kosovosta? Sillä tuskin on tapahtuneen kannalta mitään merkitystä. Tällä tapauksella poliittisten ulottuvuksien hakeminen on todnäk turhaa, koska niitä tuskin on muualla kuin ihmisten omissa päissä.

Se mihin kiinnittäisin huomiota on kiusaamiseen puuttuminen ja jos tässä tapauksessa ei osoittaudu ”riittävää” syytä siitä, niin (ja) nuorten mielenterveyspalveluihin. Nuorisomme voi huonosti, jollain syy on kiusaamiskokemukset, edellisellä uhkalla ilmastoahdistus, seuraavalla jokin muu.
 
Olen itse miettinyt, että onkohan tällä ampumisella vaikutusta kiusaajiin? Nythän tästä motiivista poliisi jo tiedotti, ja se sai vallitsevan totuuden aseman, riippumatta sen todellisuuspohjasta, joten myös varmasti tämä ajatus "koulukiusaajiaan tappaneesta" on hyvää vauhtia syöpymässä myös itse itseään koulukiusaajina pitävien mieleen.

Siitäkin näkökulmasta poliisilla saattoi olla jopa erityinen intressi tiedottaa tällaisesta motiivista, vaikka se olisikin vain ampujan itsensä käsitys.

Näkökulmasi on virkistävä eikä välttämättä aivan tuulesta temmattu. Mutta vaikka kuinka toivoisin toisin, niin pelkäänpä, että tällaisten tapahtumien yleisestävä vaikutus on vähäinen.

Mitä nuoremmista puhutaan, sitä raaempaa kiusaaminen on. Alakouluissa on täysin normaalia hakata porukkaa, ja miksei yläkouluissakin. Toisella asteella en ole itse sitä havainnut tapahtuvan. Ja toisaalta, 17-vuotias on eri asemassa niin resilienssin kuin defenssien osalta kuin 12- tai 7-vuotias. Samaan aikaan se mitä 7-vuotias tai 12-vuotias lukee tästä uutisoinnista, saati sisäistää ja soveltaa omaan toimintaansa, on paria kertaluokkaa vähäisempää kuin 17-vuotiaalla.

Lisäksi yleisenä ongelmana on kiusaajien ylemmyydentunto, käsitys koskemattomuudestaan ja toisaalta kohteensa osallisuudettomuudesta. Voinen kertoa tässä anekdootin yläasteen luokastani yli vuosikymmenen takaa. Luokka oli aika monimuotoinen (nerouden ja hulluuden raja on häilyvä :cool:) ja kuvaisin ryhmähenkeä yleisesti ottaen korkeaksi. Luokassa oli eräs oppilas, joka ADHD-piirteineensä onnistui vetämään välillä negatiivista huomiota itseensä, vaikka oli samaan aikaan jossakin määrin myös suosittu. (Tässä vaiheessa tunnustan, että ainakin kerran menetin itsekin hermoni jannun jankutukseen ja sanoin tarkoituksella pahasti. Ja vaikutus oli välitön, ensin hänen naamassaan ja sitten koin mielihyväkeskuksessani "powertripin". Heti perään kaduin sanomaani, kun tiesin täsmälleen, miltä se tuntuu - ei sellaista kukaan ansaitse, ei ainakaan hän, kun ei jankutuksellaan mitään pahaa tarkoittanut.) Niin tai näin, erään kerran odotimme kuvaamataidon tunnin alkamista aulatiloissa ja hän onnistui jotenkin joutumaan tuulikaappiin. Ehkä puolenkymmentä muuta oppilasta ilveili aulan sisäpuolella tuulikaapin oven lasin takana, liekö joku piti ovesta kiinni tai sitten ei, koska myöhemmin asiaa pitkän kaavan kautta koko luokan läpikäytäessä hän ei osannut tarkkaan sanoa, oliko vetänyt vai työntänyt ovesta, mihin resups. luokanvalvojamme tarttui. Ja se kääntyi hänen haitakseen, koska hän päätti lopulta työntäneensä ovea (joka siis aukesi ulospäin ja jonka avaaminen tuulikaapista käsin olisi vaatinut vetämistä). Joka tapauksessa hänen käteensä päätyi lyömäasentoon tuolin istuinosa, joita tuulikaappiin oli varastoitu pinoon. Käyskennellessäni aulassa kuulin jonkun huutavan: "Ei oo pokkaa." Seuraavaksi kuulin oven lasin rikkoutuvan ja J:n: toteavan: "Oho, oli pokkaa."

Eli eli... "Ei oo pokkaa" on varmasti myös uutisia lukevien kiusaajien keskuudessa se ongelma. Kiusaaja ei koskaan usko, ettäkö bumerangi palaisi takaisin. Eikä se yleensä palaakaan, mutta joskus palaa. Ehkä vuosikymmenien päästäkin.

 
Nyt hämmennät, oliko kaikilla suomen kansalaisuus, ymmärtänyt että yksi loukkaantunut tyttö oli turvapaikanhakija Ukrainasta.
Niin. Oli Suomen ja Kosovon kaksoiskansalainen. Väitettiin, että ei olisi suomalainen. Minä kysyin, millä perusteella ei ole, ja missä vaiheessa muuttuu suomalaiseksi.

Ja tuskin on turvapaikanhakija, koska on Suomen kansalainen...
Toki nyt en enää löydä googlella yhtään uutisointia asiasta vaikka voisin vannoa sen nähneeni.
Miksi vedät rasimin tähän?
Sen takia että etnisyydellä voisi olla merkitystä, jos se olisi motiivi tai uhri olisi valikoitunut sen takia, mitä nyt ilmeisestikään ei tapahtunut. Ja jos/kun etnisyydellä ei ole merkitystä, niin miksi sillä olisi merkitystä?
 
Viimeksi muokattu:
Kai nyt aikanaan koulukiusatuilta lähtee myös ihan vaan varmuuden vuoksi?
Perustuen mihin? Jos ihannoivat kouluampujia ja latelevat uhkauskirjeitä ja -videoita julki, niin siitähän on nyt HO:n ja EIT:n päätökset, että lähtee.
 
Lähteekö luvat esimerkiksi SKP:n jäseniltä?
Tää voi tulla yllätyksenä, mutta minä en ole lupaviranomainen enkä tuomioistuin. Mikäli epäilet SKP:n jäsenten olevan sopimattomia aseluvan haltijoiksi, kerro epäilyksistäsi ja näytöstä niiden tueksi poliisille.
 
Ei tapella. Kerrataan nyt vähän, miten tämä meni. Poliisi tiedotti, että ampuja ilmoitti ensimmäisessä kuulemisessaan motiivikseen mm. kiusaamisen. Mitään muuta poliisi ei ulos voinut antaa. Ylen rikostoimittaja Päivi Happonen nosti kiusaamisen kepin nenään ja lisäsi juttuihin, että Yle tietää myös "omien lähteidensä" perusteella, että motiivi on nimenomaan koulukiusaaminen.

Pari päivää Yle viritti kansalaiskeskustelua ja myös MTV3 oli mukana kuorossa.

Suhtauduin itse hyvin varovasti asiaan, koska Päivi Happosen taustalla näkyy tiettyä lobbausherkkyyttä. Lisäksi kyseessä oli joka tapauksessa yksinkertaistus. Kuten kaikissa muissakin vastaavissa tapauksissa... Kun sana kiusaaminen mainitaan, muuta ei eetterissä olekaan. Ei Gerdtin viehtymystä pommeihin, ei Auvisen ylimielisiä ekofasistisia tekstejä, ei Saaren kouluampujien ihailua ja itsetuhotoiveita. Ei sitä, että näillä oli SRRI-lääkitys ja elämää netin varjonpuolella. Vain sana kiusaaminen jossain lehdessä aluksi nimettömään lähteeseen vedoten ja tadaa - homma on paketissa. Motiivi! Ei tämä ole näin yksinkertaista.

Viertolan tapauksessa someen syntyi hetkeksi kokonaisia kiusaamislahkoja. Uhrit syyllistettiin, vaikka mitään näyttöä ei ollut, että kiusaamista olisi edes ehtinyt Viertolassa olla. Toivottavasti omaiset eivät lue tällaisia palstoja. Miettikää, että oma lapsi ammuttaisiin eikä hänellä olisi mitään tekemistä jonkun pyssyn pihistäneen vakavasti häiriintyneen huomion hakijan kanssa. Sitten Ylen hyvin kyseenalaisen toimittajan johtaessa orkesteria jotkut jo huutaisivat, että hyvä kun ampui. Kuka silloin olisi kiusaaja? Aivan. Juuri näin kiusaaminen syntyy! Joku on primus motor ja siipeilijät kiihottavat.

Kuten huomaatte, otan kiusaamisen vakavasti. Siihen on liian helppo sortua. Riittihän nytkin, että joku asetti tavallaan ammutut uhrit maalitauluksi ja liioitteli vähän annettua tietoa.

Vaikka olisi taustalla ollut mitä tahansa, teko on suhteeton sairaan ihmisen terroriteko. Todelliset syyt jäävät näissä yksinkertaistuksissa peittoon. Syyt löytyvät todennäköisimmin jo aikuisista ja nykymalleista ja kaikesta väkivaltaa normalisoivasta paskasta, mitä saastalta suojaamattomat lapset näkevät älypuhelimesta jne. Eivät kaikki sellaisesta kilahda mutta jotkut ovat sopivan vammautuneita, ja kun monta suoraa leikkaa toisensa samassa pisteessä, todellisuuskäsitys muuttuu.
 
Oikeesti mitä väliä tiedotuksen kannalta onko 12v Suomessa syntynyt uhri etnisesti suomalainen vai Kosovosta? Sillä tuskin on tapahtuneen kannalta mitään merkitystä. Tällä tapauksella poliittisten ulottuvuksien hakeminen on todnäk turhaa, koska niitä tuskin on muualla kuin ihmisten omissa päissä.
Oli sillä kosovolaisten mielestä väliä, koska he toivat asian julkisuuteen.

Kun poliisi panttaa tietoa (tässä kansalaisuus/etnisyys ja sukupuolet), niin tietenkin normaalijärkinen ihminen kysyy vähintään itseltään, että miksi panttaa. Yleisessä tapauksessa ei ole selvillä, onko tekeillä esimerkiksi isomman operaation tai kriisin ensimmäinen askel ja jokainen joutuu omalla kohdallaan miettimään, miten hänen on yksityisenä ihmisenä on aiheellista reagoida. Meillä viranomaiset eivät aikanaan myöntäneet Tsernobylin säteilyä ja tässäkin tapauksessa he itse prkl sanoivat, että "suuri yhteiskunnallinen merkitys, mutta emme kerro yksityiskohtia". On aivan vxtun häpeällistä, että me suomalaiset saamme paremmin tietoa kotimaan asioista vapaiden ulkomaiden kautta kuin omilta viranomaisiltamme.
 
Viimeksi muokattu:
Oli sillä kosovolaisten mielestä väliä, koska he toivat asian julkisuuteen.
Ihan samalla tavalla kuin on tärkeää että jos ulkomailla tapahtuu joku suuronnettomuus tms niin Suomessa on tärkeää, oliko osallisina suomalaisia.

Kun poliisi panttaa tietoa (tässä kansalaisuus/etnisyys ja sukupuolet), niin tietenkin normaalijärkinen ihminen kysyy vähintään itseltään, että miksi panttaa.
Ei, vaan normaalijärkinen ajattelee että etnisyydellä ei ole väliä, ellei sillä ole väliä.

Joku voi jopa ajatella, että poliisi ei ehkä lain mukaan edes saa kertoa henkilöiden etnisestä taustasta, varsinkaan kun sillä ei ole esim motiivin kannalta merkitystä, ja kun kyseessä on uhrin eikä tekijän tiedot, ja kun uhri on alaikäinen, ja kun koulussa ei välttämättä ole montaa 12-vuotiasta Kosovo-taustaisa tyttöä jolloin yhden uhrin henkilöllisyys olisi helposti haarukoitavissa; jopa ennen kuin kaikkia lähiomaisia on tavoitettu.
 
Back
Top