Uutisia Ruotsista

Toivottavasti ydinvoiman suhteen ei tule ongelmia sitten, kun maassa on taas joskus vasemmistohallitus. Ympäristöpuolueelle ydinvoiman vastustaminen on hyvin keskeinen kysymys.
Ruotsi nyt vaan on erilainen, siellä päättivät jo vuonna 1980 lopettaa ydinvoimalat...

After the Three Mile Island accident in 1979, there was a national referendum in Sweden about the future of nuclear power. As a result of this, the Riksdag decided in 1980 that no further nuclear power plants should be built, and that a nuclear power phase-out should be completed by 2010.

 
Tuosta pitää antaa pojot ruåtsalaisille. Päätetään pysyvästi lopettaa ydinvoima ja sitten kun on sopiva tilanne diskuteerataan uusi suunta ja ollaan sitä mieltä että ydinvoima on kliffa juttu.
Me on täällä voimailtu ituhippien ja taikauskoisten kanssa. Yritetty perusteella tieteellä ja tilastoilla, tekivät jopa itsekkyyden muistomerkin johon on talletettu ydinvoiman puolesta äänestäneiden nimet. Ja nää vihervasurit kohkaa maalittamisesta.
Ruåtsiin verrattuna tällä jatkuvalla taistelulla ollaan nyt ehkä vuosikymmen edellä, mutta jouduttiin pilottikäyttäjän vaikeuksiin Arevan kanssa.
Viisaat länsinaapurit katselivat kaikessa rauhassa meidän taistelua ja nyt korjaavat hedelmät, kun ituhippikin suostuu atomimiilujen rakentamiseen. Se on SISUA, PERKELE, kun painetaan väkisin projekti päätökseen vaikka koko vihervasemmisto kirkuisi ja kettinkillä itseään jokaiseen liikkuvaan laitteeseen kahlitsisi. Kyllä jämpti on niin.
 
Yrityksen toimitusjohtaja on Ulla Parkkinen. Hän aikoo ruotsalaismedioiden mukaan valittaa päätöksestä.
Hän on kiistänyt viranomaisten väitteet ja sanonut, että koulu on päinvastoin työskennellyt radikalisoitumista vastaan.
STT tavoitteli Parkkista kommentoimaan asiaa torstaina, mutta tämä ei vastannut yhteydenottopyyntöihin.

1623409469533


 
Visby-luokan korvetit saavat viimeinkin ilmatorjuntaohjukset. Ilmatorjuntaohjusjärjestelmäksi tulee Sea Ceptor joka ampuu maksimissaan 25 kilometriä kantavia CAMM-ohjuksia. Ensimmäisen laivan varustaminen ilmatorjuntaohjuksilla alkaa vuoden 2025 lopulla.


Ööh, miksi helvetissä ne alkujaankin jätettiin ilman it-aseistusta ?
 
Mikäli Ruotsi voittaa alle 20-vuotiaiden MM-kultaa, eivät he voi pitää torijuhlia, kertoo Aftonbladet.
Ruotsin turvallisuuspoliisi Säpo on päättänyt yhdessä kansallisen terroriuhkien arviointikeskuksen NCT:n kanssa nostaa terrorismin uhkatason kohonneesta uhasta korkeaan uhkaan. Uhkatason nosto tarkoittaa sitä, että tahot pitävät Ruotsia ensisijaisena terroristi-iskun kohteena.

 
Byrokratian onnistuminen naapurista.
Itse en olisi edes kysynyt lupaa avulle jos olin ollut ambulanssilla kiinni, mutta asiasta on voitu antaa ohje jo etukäteen ja se on sitonut ensihoitajien kädet.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ec949c45-b7bb-49c9-ae88-5e43fcc05c23

Ruotsi pesee jälkipyykkiä tuomiopäivän autojonosta – Yli 1 000 kuskia jumissa​

Autoilija ei saanut viranomaisilta lupaa auttaa ambulanssia. Ruotsin mediassa kaaoksen hoidosta annetaan ankarasti piiskaa.

Surkea sää kinosti lunta E22:lla. Kuvassa lunta aurataan varhain torstaina. JOHAN NILSSON, AOP
https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Anne Salminen
Anne Salminen
Tänään klo 20:15
Eurooppatie 22:lla Ruotsissa nähty hullunmylly ajoi viranomaiset kaaoksen silmään, uutisoivat ruotsalaislehdet.
”Hirviöjonoksi” luonnehdittu letka muodostui E22:lle Kristianstadin ja Hörbyn välille keskiviikkona. Jonossa on arvion mukaan ollut yli tuhat ajoneuvoa. Expressenin mukaan moni joutui odottamaan evakuointia autossaan jopa 20 tuntia.


Sotkua olivat selvittämässä pelastuslaitoksen ja poliisin lisäksi Ruotsin puolustusvoimat sekä Hörbyn kunta. Expressen kertoo, että sen saamista sisäisistä dokumenteista selviää, kuinka viranomaisyhteistyö ajautui täyteen sekasortoon.
Erityisen paljon risuja mediassa jaetaan Ruotsin liikennevirastolle.

Armeija: Emme voi toimia sattumanvaraisesti​

Viranomaiset järjestivät yhteiskokouksen torstaina kello 13 eli yli vuorokausi sen jälkeen, kun autoilijoita alkoi jäädä jumiin E22:lla.
Dokumenttien mukaan poliisi peräänkuulutti, että joku ottaisi tehtävässä johdon. Myös puolustusvoimat peräänkuulutti tarvetta koordinoinnille.
– Paikalle ei voi vain mennä ja työskennellä sattumanvaraisesti, puolustusvoimista vedottiin.
Johtajaa ei kuitenkaan löytynyt. Sveriges Radio (SR) kertoo, että viranomaisilla oli keskiviikkoiltana erilaisia näkemyksiä siitä, kenelle vastuu kuuluu.
Kokouksessa poliisi tiedusteli Liikennevirastolta, minne apua kannattaa suunnata, ja huomautti, että se on tuomassa paikalle helikoptereita omasta aloitteestaan. ”Se on johtamiskysymys” ja ”yhteistä tilannekuvaa ei ole”, virastosta vastattiin.


Tutkija: Byrokratia johtaa vastuunpakoiluun​

Expressenille puhunut Lundin yliopiston organisaatiotutkija ja dosentti Louise Bringselius antaa tapahtuneesta kitkerän arvion.

– Tämä on malli, jota näemme julkisella sektorilla, jossa byrokratisoituminen johtaa vastuunpakoiluun, Bringselius jyrähtää.
– Näin käy, kun kehitetään organisaatio, jossa säännöt ovat todellisuutta tärkeämpiä, ja syntyy passiivinen organisaatiokulttuuri.
Tutkijan arvio koskettaa koko tilannetta. Expressenin mukaan hän viittaa myös lehden artikkeliin, jossa kerrottiin liikenteeseen jumiutuneesta ambulanssista.
Sairas potilas joutui odottamaan ambulanssissa seitsemän tuntia, vaikka lähellä olleella autoilijalla olisi ollut välineitä ja osaamista auttaa jumiutunut ambulanssi matkaan. Hän ei kuitenkaan koskaan saanut lupaa auttamiseen, kertoo Expressen.
– Näin, kuinka stressaantuneita ja turhautuneita ensihoitajat ja poliisi olivat. Se oli outoa, Nicolai Silverbeerg kuvailee lehdelle.

Poliitikot vaativat vastauksia​

Toimittaja Peter Kadhammar luonnehtii tapausta ”pelottavaksi” Aftonbladetissa julkaistussa kommentissa.
Kadhammar suomii Liikennevirastoa passiivisuudesta, joka hänen piiskaavan kynänsä mukaan on virastossa ”hyve”. Kadhammar ihmettelee myös, miksei sumppuuntumista estetty tien katkaisulla, tai miksei keskikaidetta leikattu auki, jotta autoilijat olisivat voineet kääntyä takaisin.
Ruotsin yleisradio SVT kertoo, että myös moni poliittinen puolue vaatii Liikennevirastolta vastauksia siihen, mitä E22:lla tarkalleen ottaen tapahtui.
 
Byrokratian onnistuminen naapurista.
Itse en olisi edes kysynyt lupaa avulle jos olin ollut ambulanssilla kiinni, mutta asiasta on voitu antaa ohje jo etukäteen ja se on sitonut ensihoitajien kädet.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ec949c45-b7bb-49c9-ae88-5e43fcc05c23

Ruotsi pesee jälkipyykkiä tuomiopäivän autojonosta – Yli 1 000 kuskia jumissa​

Autoilija ei saanut viranomaisilta lupaa auttaa ambulanssia. Ruotsin mediassa kaaoksen hoidosta annetaan ankarasti piiskaa.

Surkea sää kinosti lunta E22:lla. Kuvassa lunta aurataan varhain torstaina. JOHAN NILSSON, AOP
https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Anne Salminen
Anne Salminen
Tänään klo 20:15
Eurooppatie 22:lla Ruotsissa nähty hullunmylly ajoi viranomaiset kaaoksen silmään, uutisoivat ruotsalaislehdet.
”Hirviöjonoksi” luonnehdittu letka muodostui E22:lle Kristianstadin ja Hörbyn välille keskiviikkona. Jonossa on arvion mukaan ollut yli tuhat ajoneuvoa. Expressenin mukaan moni joutui odottamaan evakuointia autossaan jopa 20 tuntia.


Sotkua olivat selvittämässä pelastuslaitoksen ja poliisin lisäksi Ruotsin puolustusvoimat sekä Hörbyn kunta. Expressen kertoo, että sen saamista sisäisistä dokumenteista selviää, kuinka viranomaisyhteistyö ajautui täyteen sekasortoon.
Erityisen paljon risuja mediassa jaetaan Ruotsin liikennevirastolle.

Armeija: Emme voi toimia sattumanvaraisesti​

Viranomaiset järjestivät yhteiskokouksen torstaina kello 13 eli yli vuorokausi sen jälkeen, kun autoilijoita alkoi jäädä jumiin E22:lla.
Dokumenttien mukaan poliisi peräänkuulutti, että joku ottaisi tehtävässä johdon. Myös puolustusvoimat peräänkuulutti tarvetta koordinoinnille.
– Paikalle ei voi vain mennä ja työskennellä sattumanvaraisesti, puolustusvoimista vedottiin.
Johtajaa ei kuitenkaan löytynyt. Sveriges Radio (SR) kertoo, että viranomaisilla oli keskiviikkoiltana erilaisia näkemyksiä siitä, kenelle vastuu kuuluu.
Kokouksessa poliisi tiedusteli Liikennevirastolta, minne apua kannattaa suunnata, ja huomautti, että se on tuomassa paikalle helikoptereita omasta aloitteestaan. ”Se on johtamiskysymys” ja ”yhteistä tilannekuvaa ei ole”, virastosta vastattiin.


Tutkija: Byrokratia johtaa vastuunpakoiluun​

Expressenille puhunut Lundin yliopiston organisaatiotutkija ja dosentti Louise Bringselius antaa tapahtuneesta kitkerän arvion.

– Tämä on malli, jota näemme julkisella sektorilla, jossa byrokratisoituminen johtaa vastuunpakoiluun, Bringselius jyrähtää.
– Näin käy, kun kehitetään organisaatio, jossa säännöt ovat todellisuutta tärkeämpiä, ja syntyy passiivinen organisaatiokulttuuri.
Tutkijan arvio koskettaa koko tilannetta. Expressenin mukaan hän viittaa myös lehden artikkeliin, jossa kerrottiin liikenteeseen jumiutuneesta ambulanssista.
Sairas potilas joutui odottamaan ambulanssissa seitsemän tuntia, vaikka lähellä olleella autoilijalla olisi ollut välineitä ja osaamista auttaa jumiutunut ambulanssi matkaan. Hän ei kuitenkaan koskaan saanut lupaa auttamiseen, kertoo Expressen.
– Näin, kuinka stressaantuneita ja turhautuneita ensihoitajat ja poliisi olivat. Se oli outoa, Nicolai Silverbeerg kuvailee lehdelle.

Poliitikot vaativat vastauksia​

Toimittaja Peter Kadhammar luonnehtii tapausta ”pelottavaksi” Aftonbladetissa julkaistussa kommentissa.
Kadhammar suomii Liikennevirastoa passiivisuudesta, joka hänen piiskaavan kynänsä mukaan on virastossa ”hyve”. Kadhammar ihmettelee myös, miksei sumppuuntumista estetty tien katkaisulla, tai miksei keskikaidetta leikattu auki, jotta autoilijat olisivat voineet kääntyä takaisin.
Ruotsin yleisradio SVT kertoo, että myös moni poliittinen puolue vaatii Liikennevirastolta vastauksia siihen, mitä E22:lla tarkalleen ottaen tapahtui.
On se jotenkin itselle ainakin todella vieras ajatus että kököttää jossain motarin jonossa vuorokautta, luulisi että tukos nopeammin aukeaisi sivistysvaltiossa. Ja että ihmisten omatoimisuuskin olisi vähän suurempaa.
 
Viisas päätös. Rakennusrahat pysyvät vieläpä pääosin Ruotsissa joten erityisen fiksu päätös. Missä viipyvät Suomen viisaat energiapäätökset?
Pörssisähkön hinnan heittely pitäisi ainakin saada pienemmäksi. Nyt firmat tekevät jättivoittoja kun varavoimaloita ei käynnistetä koville pakkasille. Veikkaan että täysin tienausmielessä. Jotkut ihmiset joutuvat sitten kytkemään sähkölämmityksen pois juuri kovimmilla pakkasilla etteivät joudu vararikkoon. Euroopan sähköpörssin toimintaperiaatteita pitäisi säätää niin että tällainen ihmisten ryöstö loppuisi.
 
Back
Top