Uusi taistelijan ase

Niin, tosiaan tällainen forward assist löytyy ihan sisäänrakennettuna jokaisesta aseesta jossa on kiinteä viritintappi.

"Häiriönpoistonappi", voi nyt vittu :D

Toisissa aseissa ko. ominaisuus on ihan luonnostaan, sivutuotteena, tarvittiin sitä tai ei (monestiko olette hakanneet sitä kotimaisessa RK:ssa). Arskan kohdalla se ilmeisesti havaittiin tarpeelliseksi, koska mekanismi myöhemmin siihen erikseen lisättiin.
 
Toisissa aseissa ko. ominaisuus on ihan luonnostaan, sivutuotteena, tarvittiin sitä tai ei (monestiko olette hakanneet sitä kotimaisessa RK:ssa). Arskan kohdalla se ilmeisesti havaittiin tarpeelliseksi, koska mekanismi myöhemmin siihen erikseen lisättiin.
Kyseinen ominaisuus on lisätty myös muunmuassa L1A1, ei ole mitenkään arskaan rajoittuva ilmiö. Lukon pakkosulku sotilaan toimesta on toisinaan tarpeellista, itsekin löin varusmiespalveluksessa RK:n luistin eteen jokusen kerran.
 
You don't eat where you shit. Ja kuitenkin palopaska ohjattiin minne ohjattiin. Sekin kertoo jotain, että aseeseen koettiin tarpeelliseksi suunnitella erillinen "häiriönpoistovipu"...

Vaan eipä sillä. Kyllä kai suorakaasu on vähän kevyempi ja vähemmän rekyloiva kuin vaihtoehtoiset toimintamekanismit.

Mutta ei luotettavuusongelmia voi laittaa ainoastaan kommarien propagandan tai Vietnamin piikkiin. Ongelmia on koettu myös 2000-luvun sodissa, joita mm. Naval Instituten julkaisemassa kirjoituksessa käsitellään. Toki on mahdotonta eritellä, mikä on juuri suorakaasun syytä ja mikä taas muun konstruktion. (KV-tehtävissä palvelleet norjalaisetkin haukkuivat aikanaan heille jaetun HK:n mäntä-arskan ja preferoivat ikivanhaa G3:sta.)

Siltikin luotettavuuden heikkouksia voi pitää ongelmallisina kahdella tapaa. Ensinnäkin, eikö päivän trendi ole ampua mahdollisimman paljon? Luonnollisesti paskaantuminenkin on tällöin suurempaa, kun aseen läpi lasketellaan enemmän kuulaa kuin tähdättyjä kertalaukauksia ammuttaessa. Toisekseen, hiekkasodissa ampumaetäisyydet lienevät olleet suurempia ja vaikka oma ase olisi jumittunut, niin joku muu on luultavasti pystynyt ampumaan samaa maalia. Mutta kun ampumaetäisyys lyhenee ja maasto muuttuu peitteiseksi, niin tällöin entistä enemmän voi olla yhden taistelijan ja hänen henkilökohtaisen aseen varassa.

Mitä luotettavuusongelmia ? Kun luki sen Naval instituten raportin, eniten kyllä vaikutti, että ne ampuneet ne aseet liian kuumiksi. Ei rynnäkkökivääri nyt kk kai kuitenkaan ole. Raportin johtopäätös kuitenkin oli että kyseessä oli johtajuuden ongelma, ei ase sinällään.

"My weapon was overheating," he recalled. "I had shot about 12 magazines by this point already and it had only been about a half hour or so into the fight. I couldn't charge my weapon and put another round in because it was too hot, so I got mad and threw my weapon down"

En nyt ihan purematta niele että esimerkiksi M4 kärsisi luotettavuusongelmista verrattuna muihin kilpailijoihinsa. Tuo on varmasti myös yksi maailman käytetyimpiä ja tutkituimpia aseita. Jos sillä olisi jotain vakavia luotettavuusongelmia jotka olisivat todellinen ongelma taisteluissa, en mitenkään usko että siitä ei puhuttaisi. Ja tehtäisi myös tarvittavia päätöksiä. Kymmeniä vuosia ja useita eri sotia. Ei ne jenkitkään ihan hölmöjä ole.

M4 on todettu siellä riittävän luotettavaksi työkaluksi. Kaikissa aseissa on vikoja joskus ja toisaalta aseita pitää osata myös käyttää/huoltaa järkevästi.

DI arska kyllä likaantuu rakenteestaan johtuen nopeammin sisältä, sen on totta. Mutta on nopea ja helppo puhdistaa niistä paikoista joista se nopeiten likaantuu. Ja kuten joku totesikin, sodassa on aika paljon hetkiä tuotakin tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Toisissa aseissa ko. ominaisuus on ihan luonnostaan, sivutuotteena, tarvittiin sitä tai ei (monestiko olette hakanneet sitä kotimaisessa RK:ssa). Arskan kohdalla se ilmeisesti havaittiin tarpeelliseksi, koska mekanismi myöhemmin siihen erikseen lisättiin.

Ei tästäkään kannata kinastella, voi katsoa itse kehittäjän lausunnon syistä jotka johtivat k.o napin lisäämiseen konstruktioon.
 
Toisissa aseissa ko. ominaisuus on ihan luonnostaan, sivutuotteena, tarvittiin sitä tai ei (monestiko olette hakanneet sitä kotimaisessa RK:ssa). Arskan kohdalla se ilmeisesti havaittiin tarpeelliseksi, koska mekanismi myöhemmin siihen erikseen lisättiin.
On sitä hiekkaisissa olosuhteissa nähty pieksettävän ja sitten on hakattu patruunaa pesästä puikolla pois.
 
Kyseinen ominaisuus on lisätty myös muunmuassa L1A1, ei ole mitenkään arskaan rajoittuva ilmiö. Lukon pakkosulku sotilaan toimesta on toisinaan tarpeellista, itsekin löin varusmiespalveluksessa RK:n luistin eteen jokusen kerran.
Näytätkö mulle missä L1A1:ssä on lukon pakkosulku?

Toisekseen, jonkun toimesta ei ole suomen, vaan englannin ja ruotsin kielten muoto.
 
Menee naurettavaksi, mutta kyllä se suomen kielen sana on.

Juu, kyllä sen Kielitoimisto lisäsi, koska kaikillehan pitää saada äikästä laudatur ilmaantumalla paikalle.

Mulle opetettiin mainitsemani asia 90-luvulla, siis aikana jolloin esim. Pisa-tulokset nousivat, eikä asioita oltu paskotettu. Se on siis pätevämpi.

[/OFFTOPIC]
 
Juu, kyllä sen Kielitoimisto lisäsi, koska kaikillehan pitää saada äikästä laudatur ilmaantumalla paikalle.

Mulle opetettiin mainitsemani asia 90-luvulla, siis aikana jolloin esim. Pisa-tulokset nousivat, eikä asioita oltu paskotettu. Se on siis pätevämpi.

[/OFFTOPIC]
Tuo kielikellon teksti on radiokuunnelmasta vuodelta 1959 ja julkaistu 1989.
 
Tuo kielikellon teksti on radiokuunnelmasta vuodelta 1959 ja julkaistu 1989.
Ei ole merkitystä, koulussa opetettiin kertomallani tavalla silloin, kun opetus oli kunnollista, ja tällaiset haihattelut tyrmättiin heti kättelyssä. Jokainen on luonnollisesti saanut puhua mitä sylki suuhun tuo jo 50-luvulla.

Palataanpa itse aiheesen.
 
Tämä olisi ollut mielenkiintoista kyllä, x39 arskoja on toki tehty, sangen epämääräisin tuloksin.
Juu, ilmeisesti PV tätä vielä testasi 1960 ihan uteliaisuudesta ja kohteliaisuudesta, mutta valinta Valmetin Oksasen RK:n hyväksihän oli tehty jo 1958.

wCxSSAF.jpeg4wrptdbn9dcc1.jpg

Toisissa aseissa ko. ominaisuus on ihan luonnostaan, sivutuotteena, tarvittiin sitä tai ei (monestiko olette hakanneet sitä kotimaisessa RK:ssa). Arskan kohdalla se ilmeisesti havaittiin tarpeelliseksi, koska mekanismi myöhemmin siihen erikseen lisättiin.
Kyllä minä sitä olen naputellut silloin tällöin RK:ssa, sillä likaisessa/jäisessä aseessa luistin inertia ei välttämättä riitä sulkuvarmistimen työntämiseen enää eteen sen jälkeen, kun lukko on kääntynyt kiinni.
 
Jaahas, murhakulli on taas äitynyt sukupuolisesti penetroimaan välimerkkiä :p
Herra on aivan vapaa kertomaan tavoistaan, joilla ylläpitää suomea keskustelun, tieteen ja taiteen kielenä. Tai ylipäätään suomena.

Vastaukset sitten yksityisviestilaatikkoon, ei sotketa tätä ketjua tämän enenmpää.
 
Juu, ilmeisesti PV tätä vielä testasi 1960 ihan uteliaisuudesta ja kohteliaisuudesta, mutta valinta Valmetin Oksasen RK:n hyväksihän oli tehty jo 1958.

Katso liite: 96523Katso liite: 96524


Kyllä minä sitä olen naputellut silloin tällöin RK:ssa, sillä likaisessa/jäisessä aseessa luistin inertia ei välttämättä riitä sulkuvarmistimen työntämiseen enää eteen sen jälkeen, kun lukko on kääntynyt kiinni.
Tämän kuvan olen nähny aiemminkin joo, mutten tiedä kyseisistä kokeilusta sen enempää. Voisin kuvitella ettei iso kymppiarska toiminut ryssänpastillilla kuin pikajuna Kajaanista.
 
Näytätkö mulle missä L1A1:ssä on lukon pakkosulku?
Käsi pystyyn virheen merkiksi, tuo ominaisuus poistettiinkin tuotantoversiosta. Koeaseissa (X8A1 ja X8A2) sellainen oli, ja joidenkin muiden maiden (mm. Israel) FAL:leissa oli myös mahdollisuus pakottaa lukko eteen viritintappia käyttäen.
 
Käsi pystyyn virheen merkiksi, tuo ominaisuus poistettiinkin tuotantoversiosta. Koeaseissa (X8A1 ja X8A2) sellainen oli, ja joidenkin muiden maiden (mm. Israel) FAL:leissa oli myös mahdollisuus pakottaa lukko eteen viritintappia käyttäen.
Koeaseissa myös lukko jäi ymmärtääkseni taakse lippaan tyhjetessä. Tätä ominaisuutta ei tuotantoaseissa ole, mutta erikseen kytkettävä luistinsalpa aseessa kyllä on. Itsestään edestä pois taittuva viritntappi on kyllä erinomainen, oikeakätisellä se törröttäisi muuten rintaa vasten asetta kantaessa.
 
  • Tykkää
Reactions: OTL
Ja jää edelleen taakse kaikissa muissa FALin iteraatiossa, paitsi tuumaisissa. ..Britit.
Siihenkin sen saa, korvaamassa aseessa olevan "luistinpysäyttimen" vähän pitemmällä jousisokalla tms.
 
Back
Top