Panssarivaunut

Jenkit (myös ja erityisesti Pentagon) on osoittautunut aika nihkeäksi jakelemaan kalustoaan vaikka sitä periaatteessa olisi aavikolla paljonkin. Jos Bradleytä vapautuu 'puoli-ilmaiseksi' pois annettavaksi, niin varmaan menevät suoraa kyytiä Ukrainaan, miksi kierrätää Suomen kautta?
 
Jos Bradleytä vapautuu 'puoli-ilmaiseksi' pois annettavaksi, niin varmaan menevät suoraa kyytiä Ukrainaan, miksi kierrätää Suomen kautta?
Kreikkaan USA teki huomattavan diilin, jossa Kreikka siis sitoutui antamaan BMP-1:nsä Ukrainalle sitä vastaan, että Kreikka sai ostaa pikkurahalla Bradleyt tilalle.
 
Kyllä meidän on syytä pysyä kun puhutaan omista vehkeistä niin yhdessä vaunutyypissä. Leopard on ilmeisen hyvä vaunu ollut mutta 2A4:lle pitäisi varmaan viimeistää 2030 alkaa tekemään jotain ja 2A6:lle myöskin niinä main. K2 voisi olla hyvä vaunu meidän tarpeisiin kun K9 on ennestään tykistöllä. Ollaan aikaisemmin päästy aika halvalla kun ensin tyhjennettiin itäsaksan varastot ja myöhemmin Hollannin kun sotia ei enää tule mutta seuraava kierros on sitäkin kalliimpi. Oma mielipide on, että meillä on liian vähän ensilinjan panssareita ja niitä tarvittaisiin nykyiseen nähden vähintään kaksinkertainen määrä. Kun se ostetaan linjan kautta kun sopivaa käytettyä tuskin tulee niin hintalappu on aikamoinen. Onko vaihtoehtoa? Ei ole.

Jenkkivehkeet jättäisin jenkeillä eikä ne yhtään sen halvempia uutena olisikaan.
 
Mie oon taas miettinyt, tarvihtisko A4 päivitystä tehdä niin laajasti, päivitettäs vain kevyesti, pimeän toiminta kykyä ja ampumahallintaa ehkä myös hiukan panssarointia. Jätetään tykki ja torninkääntökoneisto päivittämättä. Käyettäs säästyvät varat lisävaunujen hankintaan.

Toisaalta jos vaunujen kunto vaatii suurempaa remonttia niin ehkä silloin kannattaa tehä sitten MLU päivitys kokonaan uudempaan malliin.
 
Mitä itse olen ymmärtänyt, niin tstpsv lukumäärä on paljon kokoaan suurempi hankinta. Jotta nämä nykyisetkään vaunut olisivat tehokkaassa käytössä, tarvittaisiin käytännössä kaksi mekanisoitua prikaatia. Nythän meillä on yksi mekanisoitu prikaati ja kaksi mekanisoitua pataljoonaa, toki sitten vielä ne moottorisoituihin pumppuihin sijoitetut vaunut.

Panssari-lehdessä oli kuvaus erillisten panssarivaunukomppanioiden käytöstä, näillähän ei ole mitään logistista tukea, todella orpoja piruja joiden eteneminen pysähtyy ensimmäiseen esteeseen. Jos edes sinne asti pääsevät orgaanisen polttoaine yms huollon puuttuessa. Parolan panssariprikaati takaisin, on mitä nykyisenkään vaunulukumäärän järkevä käyttö edellyttäisi.

Toki voi ajatella, että ERPSVK ovat "oikeasti" olemassa nykyisten pumppujen varareservinä, kun menetyksiä alkaisi tulla.
 
Mmkay, tämä kuvio oli mennyt kokonaan ohi. Näköjään Kreikka on vongannut Bradleytä jo pitkään, eikä ihme, eihän noilla ilmeisesti täysin modernisoimattomilla Bemari-ykkösillä ole enää juuri mitään käyttöarvoa.
 
Mie oon taas miettinyt, tarvihtisko A4 päivitystä tehdä niin laajasti, päivitettäs vain kevyesti, pimeän toiminta kykyä ja ampumahallintaa ehkä myös hiukan panssarointia. Jätetään tykki ja torninkääntökoneisto päivittämättä. Käyettäs säästyvät varat lisävaunujen hankintaan.

Toisaalta jos vaunujen kunto vaatii suurempaa remonttia niin ehkä silloin kannattaa tehä sitten MLU päivitys kokonaan uudempaan malliin.
1708871108436.png
Wikipedia kertoo oheista. Turkkilainen ähköistetty torni, ammunnanhallinta. lämpötähtäin, panssarointia, RWS ja joku taistelunjohtojärjestelmä.
 
Nyt se tapahtui: Ilta-Pulu julistaa Leopardinkin kelvottomaksi.

Lehti: Leopardeista tuli Ukrainalle ongelma

Itsehän en pidä Leopardeille tulleita tappiolukemia mitenkään erikoisina. Ei sellaista supervaunua olekaan joka ajelee läpi kuin tyhjää vaan miinakentistä, tykistöstä, kamikazedroneista ja koptereista. Miehistöjen selviämis% vaunujen tuhosta on kuitenkin ilmeisesti selkeästi parempi kuin vanhalla itäkalustolla.

Mutta huolto-ongelmia on:
"Süddeutsche Zeitungin haastatteleman Saksan liittopäiväedustajan Sebastian Schäferin (vihr) mukaan yksi syy vaunujen vähyyteen on se, että ukrainalaiset korjaavat niitä ”väärin”.

Toinen syy on pula varaosista. Vaurioituneita vaunuja ei pystytä korjaamaan riittävän nopeasti – ei kenttäoloissa eikä Liettuaan perustetussa huoltokeskuksessa. Liettuaan lähetetyt vaunut jäävät sinne makaamaan pitkäksi ajaksi.

– Saksalainen byrokratia on vielä pahempaa kuin ukrainalainen. Tilasin kesäkuussa sensoreja. Ne saapuivat joulukuussa, kertoo Süddeutschen haastattelema Ukrainan 21. prikaatin panssarihuoltoyksikön päällikkö, taistelunimeltään Hora.

Horan mukaan osa korjaustöistä on niin hankalia, että ukrainalaissotilaat tarvitsevat niitä varten neuvoja Saksasta. Vaikeita kohteita on erityisesti tornissa ja elektronisissa laitteissa. Silloin Horan pitää ottaa videopuheluita Saksaan, ja niihin tarvitaan tulkkia.

– Se ei ole niin yksinkertaista."


Ihmettelen tätä 'heikkoa kohtaa':

"Ukrainalaiset ovat myös löytäneet Leopardista haavoittuvuuden. Tornin ja alustan välissä on ”klappia” – rako, joka olisi Arfan mukaan suljettava. Bradley-rynnäkkövaunuissa tätä haavoittuvuutta on paikattu lisäpanssaroinnin avulla.

– Vaikutus oli havaittavissa heti. Tappioita ei sen jälkeen juuri tullut. Miehistö jää henkiin, ja vaunu voi jatkaa matkaa, Arfa sanoi. "


Rungon ja tornin välisen kaulan suojauksen luulisi olevan aika perussettiä? Tuntuisi oudolta ettei saksalaiset olisi sellaista tajunneet. En pääse lukemaan alkuperäistä artikkelia niin en tiedä onko suomiversiossa kaikki oikein käännetty.

Eräässä toisessa artikkelissa ammustilanteesta mainittiin sen verran, että 120mm ammuksista on pulaa: sabotteja riittää, mutta niitä ammutaan vain harvoin. Pääasiassa ammutaan sirpaletta, ja ne loppui nopeasti kesken.

Myös 125mm tykkien ammuksista ukrainalaisilla alkaa olla pulaa.
 
Ihmettelen tätä 'heikkoa kohtaa':

"Ukrainalaiset ovat myös löytäneet Leopardista haavoittuvuuden. Tornin ja alustan välissä on ”klappia” – rako, joka olisi Arfan mukaan suljettava. Bradley-rynnäkkövaunuissa tätä haavoittuvuutta on paikattu lisäpanssaroinnin avulla.

– Vaikutus oli havaittavissa heti. Tappioita ei sen jälkeen juuri tullut. Miehistö jää henkiin, ja vaunu voi jatkaa matkaa, Arfa sanoi. "


Rungon ja tornin välisen kaulan suojauksen luulisi olevan aika perussettiä? Tuntuisi oudolta ettei saksalaiset olisi sellaista tajunneet. En pääse lukemaan alkuperäistä artikkelia niin en tiedä onko suomiversiossa kaikki oikein käännetty.

Eihän siinä mitään varsinaista suojausta (jonkunlaisen porrastuksen lisäksi) ole juuri missään vaunussa, heikko kohta, mikä heikko, mutta en myöskään ymmärrä millä halvatulla noi kapeaan soiroon tulisi niin paljon osumia että asiasta edes voitaisiin erikseen mainita:unsure: Ihan tuuri peliä jos sinne satutaan osumaan.

Enkä ole nähnyt missään Ukrainan Bradleyssäkään suojausta siinä, kylkiin ja torniin ns. normipaikkoihin on kyllä pulttailtu lisälevyjä.
 
Eihän siinä mitään varsinaista suojausta (jonkunlaisen porrastuksen lisäksi) ole juuri missään vaunussa, heikko kohta, mikä heikko, mutta en myöskään ymmärrä millä halvatulla noi kapeaan soiroon tulisi niin paljon osumia että asiasta edes voitaisiin erikseen mainita:unsure: Ihan tuuri peliä jos sinne satutaan osumaan.

Enkä ole nähnyt missään Ukrainan Bradleyssäkään suojausta siinä, kylkiin ja torniin ns. normipaikkoihin on kyllä pulttailtu lisälevyjä.
Veikkaan että kyse on Leopardin kiilapanssarista warthunder-veteraanien silmissä. Kun ei ymmärretä sen kiilan toimintaa, niin helposti kuvitellaan että se suorastaan ohjaa nuoliammukset tuonne torninrenkaaseen (eli olisi ns. shot trap joita 2. MS vaunuissa oikeastikin löytyi). Oikeastihan mikään, millä on tarpeeksi energiaa edes naarmuttaa torninrengasta tai rungon kattopanssaria, ei kimpoa siitä kiilan pintapellistä mihinkään vaan läpäisee sen ja alkaa leikkiä kiilan reaktiivisten osien kanssa. Vasta kun ne ovat tarpeeksi läpsineet ja väännelleet ammusta, päästävät ne sen painimaan tornin pystyn pääpanssarin kanssa mutta läpäisyn kannalta epäoptimaalisessa kunnossa ja asennossa.
 
Veikkaan että kyse on Leopardin kiilapanssarista warthunder-veteraanien silmissä. Kun ei ymmärretä sen kiilan toimintaa, niin helposti kuvitellaan että se suorastaan ohjaa nuoliammukset tuonne torninrenkaaseen (eli olisi ns. shot trap joita 2. MS vaunuissa oikeastikin löytyi). Oikeastihan mikään, millä on tarpeeksi energiaa edes naarmuttaa torninrengasta tai rungon kattopanssaria, ei kimpoa siitä kiilan pintapellistä mihinkään vaan läpäisee sen ja alkaa leikkiä kiilan reaktiivisten osien kanssa. Vasta kun ne ovat tarpeeksi läpsineet ja väännelleet ammusta, päästävät ne sen painimaan tornin pystyn pääpanssarin kanssa mutta läpäisyn kannalta epäoptimaalisessa kunnossa ja asennossa.

Oma arvioni taas on, että kyse on näistä kamikazedrooneista. Mielestäni ainakin jossakin näkemistäni videoista lentäjä vaikutti tähtäävän tuohon torninrenkaaseen. Olkoonkin, että en täysin ymmärrä, miten sen tekevät, mutta ei kai se vaadi muuta kuin harjoittelua ja vakaata kättä...
 
Kanada pohtii Leopardien tulevaisuutta - Leopardien elinkaari turvataan vuoteen 2035 asti KMW:n kanssa tehtävällä huoltosopimuksella, jonka arvo tullee olemaan puolitoista miljardia kanukkidollaria eli 1,1 miljardia USD. Myös vaunujen päivittämistä pohditaan tehtäväksi 2020-luvun lopulla ja se maksaisi 850 miljoonaa kanukkidollaria.

Tulee vain mieleen, että mitenköhän meillä tuo Leopardien ylläpito, kun Kanadalla niitä on vain 82 (74?) ja meillä sentään kolminumeroinen määrä... Kalliiksi tulee, jahka Hollannista A6:ien mukana saadut varaosat alkavat käydä vähiin.


To maintain or replace? That is the question for Canada’s tank fleet.​

By David Pugliese

Oct 3, 2023

NINUJZQHJ5DTDLNYZUTTEEUDVQ.jpg
Canadian Leopard 2 tanks provide fire support on a training range on April 23, 2023. (Cpl. Djalma Vuong-De Ramos/Canadian Armed Forces)
VICTORIA, British Columbia — Canada is deploying tanks on an overseas mission for the first time in more than a decade, but the future for the country’s armored fleet remains uncertain.
The first of 15 Canadian Leopard 2 tanks are expected to arrive in Latvia in mid-November as part of efforts to shore up NATO’s presence in that Eastern European nation. While that is taking place, work is underway in the Canadian Army to determine how best to maintain and support the aging tank fleet while trying to decide whether to replace the platforms.

An estimated CA$1.5 billion (U.S. $1.1 billion) will go toward the new Leopard long-term support contract, according to Defence Department spokeswoman Jessica Lamirande. That contract will see maintenance and support services for the Leopard 2 fleet in place until the tanks’ forecast end of life, currently scheduled for 2035.
“The scope of work will include key services such as maintenance support, upgrades as required, supply chain management, engineering support and technical support for the Canadian Leopard 2 fleet,” she said.
The Canadian Army had 82 Leopard 2 main battle tanks, but donated eight to Ukraine amid its fight against a Russian invasion.

Canada has identified German company Krauss-Maffei Wegmann as the sole-source provider for the long-term contract.
“We expect a contract award by spring 2024,” Lamirande said.
In addition, the Canadian Army briefed industry representatives on April 3 in Ottawa about a proposed plan to modernize the Leopard fleet.
Army Lt. Col. Chloeann Summerfield noted the tank life extension would cost more than CA$850 million and deal with obsolescence issues as well as technology improvements.

The project is in its early stages but would prioritize improvements to the Leopard 2′s protection, surveillance, target acquisition, firepower and mobility, Summerfield told industry officials.
The Army would also seek cooperation and a common configuration for such upgraded vehicles with other users of the Leopard, according to the presentation, obtained by Defense News.
A request for bids from industry for the life extension effort is to be issued around 2028, with the first fielding of the upgraded tanks starting in 2030, the presentation noted.
One of the considerations is a “limited budget” for the project, Summerfield said.

Financial barriers will also impact Canada’s decision on whether to buy new tanks to replace the Leopard 2 fleet, according to Canadian defense observers.
Martin Shadwick, a professor of Canadian defense policy and the military at Toronto’s York University, said the Army has had a contentious relationship with tanks.
In October 2003, Lt. Gen. Rick Hillier, then-commander of the Army, announced Canada was retiring Leopard tanks from service and would purchase the U.S.-made Stryker Mobile Gun System, a wheeled vehicle, Shadwick noted. At the time, Hillier said the Army’s Leopards had served their purpose but were of limited use in warfare, as the enemy was no longer Russia but rather terrorists in austere environments like Afghanistan.
However, several years later, the Army’s new leadership reversed course, instead sending Leopard tanks to Afghanistan in 2006. Canadian military leaders fighting in that country had requested the tanks, as their heavy armor provided more protection against improvised explosive devices.

Since the end of the war in Afghanistan, Canadian tanks have been limited to training exercises at home. The Canadian government has committed to buying a limited number of new tanks to replace the eight Leopards it donated to Ukraine over the past two years. In February 2023, then-Defence Minister Anita Anand announced the acquisition plan, but it’s yet to move forward.
BOFEKYR455DMXHBDSFRJS7NBIA.jpg

A Royal Canadian Air Force CC-177 Globemaster delivers a Leopard 2A4 tank to Poland on March 17, 2023, as a part of Canada's commitment to donate the platforms to Ukraine. (Master Sailor Valerie LeClair/Canadian Armed Forces)
The office of Bill Blair, the current defense minister, would not provide specific details about that potential purchase. Daniel Minden, Blair’s press secretary, pointed out that “capability requirements are being reviewed by the Army to ensure capability replenishment and interoperability. Plans and timelines remain to be determined.”
For his part, Shadwick doesn’t expect the government will buy new tanks in the near future, including those meant to replace the Leopards now in Ukraine. “There is a real lack of funding for procurement, and new tanks are way down the list of priorities for the Canadian forces,” he said.
Former defense procurement chief Alan Williams agreed, noting major military purchases, such as F-35 fighter jets and the new Canadian Surface Combatant ships, leave little funds left over for tanks.
The annual budget for defense equipment acquisitions is CA$5 billion, but much, if not all, will be earmarked for the fleet of surface combatants, Williams told Defense News. The surface combatants are estimated to cost CA$100 billion over the next 20 years.
Canada has also committed to spending CA$40 billion to modernize North American Aerospace Defense Command — a figure that includes the purchase of F-35s — and another CA$6 billion on new P-8 patrol aircraft.
“I can’t see how the Army can even contemplate the acquisition of new tanks,” Williams said. “A lot of potential equipment projects will be seriously affected by programs already committed to by government.”
 
Suomalaisessa Leopard 2A4:ssa näkyi Nordic Response 2024 -videomateriaalissa vielä Saksan rautaristi tornin kyljessä.

Ei ole aiemmin tullut itselle missään vastaan tuollaista. Onko tuo normaalia vai onkohan kaivettu naftaliinista vaunuyksilöitä joita ei ole suomalaiseen asuun maalattu ja siten ehkä olleet hyvin vähällä käytöllä?

BB7BA932-93A5-45B1-A461-05B3C55A6310.jpeg
 
Suomalaisessa Leopard 2A4:ssa näkyi Nordic Response 2024 -videomateriaalissa vielä Saksan rautaristi tornin kyljessä.

Ei ole aiemmin tullut itselle missään vastaan tuollaista. Onko tuo normaalia vai onkohan kaivettu naftaliinista vaunuyksilöitä joita ei ole suomalaiseen asuun maalattu ja siten ehkä olleet hyvin vähällä käytöllä?

Katso liite: 94834
Kappas vaan, onhan tuo Suomi camossa, liekö maali kulunut ristin päältä pois / ei ole juuri ristin kohdalta tarttunut kiinni parhaalla mahdollisella tavalla.
 
Suomalaisessa Leopard 2A4:ssa näkyi Nordic Response 2024 -videomateriaalissa vielä Saksan rautaristi tornin kyljessä.

Ei ole aiemmin tullut itselle missään vastaan tuollaista. Onko tuo normaalia vai onkohan kaivettu naftaliinista vaunuyksilöitä joita ei ole suomalaiseen asuun maalattu ja siten ehkä olleet hyvin vähällä käytöllä?

Katso liite: 94834

Sanokaapas, miksi median kuvissa sotaharjoituksista näkyy aina nimenomaan 2A4? Onko se edelleen niin merkittävässä roolissa vai mistä on kyse? Ainakin itse mutuilisin, että 2A6 jää selkeästi paitsioon mediakentällä...?
 
Sanokaapas, miksi median kuvissa sotaharjoituksista näkyy aina nimenomaan 2A4? Onko se edelleen niin merkittävässä roolissa vai mistä on kyse? Ainakin itse mutuilisin, että 2A6 jää selkeästi paitsioon mediakentällä...?
No ainakin tässä tapauksessa Jääkäriprikaatin harjoitus ja niillä käytössä 2A4, samoin kai KarPr. Onko 2A6 kellään muulla kuin Panssariprikaatilla? Siis voisi selittää 2A4 laajemman näkyvyyden kun sitä käyttää useampi kuin yksi joukko-osasto.
 
Back
Top