Airbus 320:n fly-by-wire ei reagoinut kapteenin ohjaukseen, koska se olisi johtanut sakkaukseen ja koneen putoamiseen.
Niinhän se ranskalaisten raportti kertoo, ja juuri tuosta on kyse paitsi, että juuri fly-by-wiren sulkutilahan lopulta nimenomaan pudotti koneen, sinetöi sen kohtalon, vaikka lentäjän ylimielinen "rajojen kokeileminen" oli alkusyy. Se taas oli Airbus-firmalle tuttua, koska hänhän (Asseline) itse sitä konetta kehitti.
Raportin teossa oli kovia paineita. Konetta piti myydä tuhansia (kuten sitten myytiinkin). Se oli esittelylennolla, täynnä toimittajia ja muuta joutoväkeä. Yhtä nolo tapaus kuin Jas-koelento aikanaan. Asseline luotti täysin tietotekniikkaan, jonka piti varmistaa, että nosto on mahdollinen lentäjän säädöistä huolimatta, mutta fly-by-wire meni sulkutilaan, ja se oli siinä. Jokainen lentäjä silloin sekä sanoi että jokunen myös kirjoitti, että nousu olisi A320:n tehoilla onnistunut yli puunlatvojen ilman tätä, mutta se vaihtoehtohan ei enää ollut niillä asetuksilla lainkaan käytettävissä. Se todella kieltäytyi nostosta.
Asseline pistettiin oikeuteenkin ja linnaan.
Muokkaan tähän vielä, missä Asseline mokasi, jotta BEA:n kanta tulee selväksi.
Tilanne onnettomuuden jälkeen oli se, että kapteeni Asseline, yksi Airbusin suurimmista kannattajista, kertoi, että moottorit eivät tuottaneet tehoa, kun hän käski niitä kiihdyttää. Jos väitteet olisi silloin todettu todeksi, se olisi ollut tuhoisaa Airbusille ja sen mukana koko Euroopan lentoteollisuudelle.
BEA päätti kaiken datan herättyään, että Asseline kiihdytti liian myöhään ennen törmäystä puihin.
Lentokoneen yleisen suorituskyvyn analyysi selitti muut osatekijät. Koska lentäjät havaitsivat lentokentän niin myöhään, heidän piti vetää moottorit takaisin tyhjäkäynnille päästäkseen alas tarpeeksi nopeasti saavuttaakseen suunnitellun ylityskorkeuden. Tästä johtuen kone siirtyi äärimmäisen hitaaseen energiatilaan. Vaikka "suojat" estivät konetta sakkaamasta, marginaali oli pieni, koska suuren kulman aiheuttama vastus vei pois A320:n jäljellä olevan nopeuden. Koska lentokoneessa ei ollut korkeutta ja moottoreissa vain vähän työntövoimaa, koneella ei ollut potentiaalista energiaa eikä kineettistä energiaa, joka tarvittiin nousuun. Ainoa tapa olisi ollut odottaa, että moottorit kiihtyvät täyteen tehoon, mutta Asseline käytti BEA:n mielestä TOGA-työntöä liian myöhään.