Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Sama havainto, työmatkan varrella on Tb:n lisäksi ST1, ABC:n ja Nesteen kylmäasemat. Aina se veripensa halvinta on. Isompihan se kuiten on tuo viikkovaihtelu, minkä hinnoittelualgoritmi sinne säätää. Parikymmentä senttiä on viikkovaihtelu, kun asemien erot on vain ykkössenttejä.
Tb-yrittäjä valitellut paikallislehdessä kohtaloaan, kun yhdistetään Lukoiliin. Mielikuva näistä tankkaajista on että vähiten tuossa Tb:n kentällä liikennettä on. Perustuu ihan kaksi kertaa päivässä ohiajoon.
Täälläpäin on lähekkäin Neste, ST1 ja TB:n kylmäasemat. Yleensä Neste on ollut parilla sentillä halvin jo useamman vuoden mutta muuten kaikki sen muutaman sentin sisällä samassa kartellihinnassa. Nyt viimeviikkoina sitten TB pisti kisan käyntiin ja parhaimmillaan ollut jopa parikymmentä senttiä halvempi kuin kolmikon kallein.
 
Täälläpäin on lähekkäin Neste, ST1 ja TB:n kylmäasemat. Yleensä Neste on ollut parilla sentillä halvin jo useamman vuoden mutta muuten kaikki sen muutaman sentin sisällä samassa kartellihinnassa. Nyt viimeviikkoina sitten TB pisti kisan käyntiin ja parhaimmillaan ollut jopa parikymmentä senttiä halvempi kuin kolmikon kallein.
Meilläpäin TB lähes poikkeuksetta halvin, enpä siltikään ole tankkaillut sieltä vuosiin - enkä tankkaa vaikka saisi 1€ litra. Ei sillä että ylimääräistä rahaa olisi, mutta selkäranka on vielä kunnossa, tai ei ainakaan lääkärin toteamia pullistumia/vinoumia 😄 Pääasiassa ST1 ja Neste käytössä.
 
Aika jännä että tavaraliikenne itärajan yli edelleen jatkuu joltain osin. Toki noiden junien mukana tulee tänne esim. lannoitteita, jotka ovat varmaan melkoisen tarpeellisia. Kuinkahan hyvin nuo saataisiin korvattua, jos tuo liikenne lakkaisi?

 
Useampi kiinalaispankki on lopettanut maksujen vastaanottamisen yuaneissa Venäjältä. Syynä Yhdysvaltain pakotteiden pelko.

Chinese Ping An Bank and Bank of Ningbo stopped accepting payments in yuan from Russia​

A number of Chinese banks have stopped accepting payments in yuan from Russia. They began to notify their clients about this and return such transactions, General Director of First Group JSC Alexey Poroshin told Izvestia. He added: this problem has become relevant in the last couple of months.

Among such financial organizations in China are Ping An Bank and Bank of Ningbo (they rank 13th and 15th in terms of capitalization in China). And also China Guangfa Bank, Kunshan Rural Commercial Bank, Great Wall West China Bank, Shenzhen Rural Commercial Bank, Dongguan Rural Commercial Bank and China Zheshang Bank, Poroshin said.

These Chinese banks actually stopped accepting payments in yuan from Russia around mid-January 2024, a source from the Russian banking sector confirmed. He emphasized: now this problem is still relevant. The new restrictions are caused by concerns about the risks of secondary sanctions and pressure from the United States.

A number of Chinese banks with international participation no longer accept payments in yuan from Russia, added Alexey Poroshin. Among them are local branches of Citibank, HSBC, JP Morgan, Deutsche Bank and others.

However, they have stopped conducting transactions with clients from our country since 2022, after the introduction of sanctions, two sources in the banking market clarified.
https://iz.ru/1668924/2024-03-21/pl...iskikh-ping-bank-i-bank-ningbo?from=read_more
 
No tässä onkin perusteluja sille, miksi tuo nikkelin ja lannoitteiden tuonti Venäjältä jatkuu:

– Hyvä pakote on sellainen, joka osuu enemmän pakotteen kohteeseen kuin pakotteen asettajaan. Juuri tästä syystä tuontikieltoa ei ole asetettu. Suomi ja Eurooppa kärsisivät sellaisesta paljon enemmän kuin Venäjä. Tällä hetkellä tuontikielto olisi katastrofaalinen länsimaille, Rydman kommentoi Ylelle eduskunnassa.

Rydman myöntää, että lännen riippuvuus venäläisestä nikkelistä ja lannoitteista on ongelmallista. Ministerin mukaan korvaavia ratkaisuja etsitään koko ajan, mutta nämä ovat niin isoja asioita, ettei prosessi ole nopea.
 
No tässä onkin perusteluja sille, miksi tuo nikkelin ja lannoitteiden tuonti Venäjältä jatkuu:


Samaa olisi voinut sanoa kaasusta vielä sodan alettua, onhan ne aikamoista selittelyä. Ei omavarainen tuotanto kasva sillä että jatketaan tuontia.

Lannotteiden osalta näyttäisi siltä että ryssä voisi katkaista viennin ja ei kärsisisi kuin joitakin prosentteja.

Lannotteiden vienti:


1711032220931.png

Nikkelin vienti:

Tässä näyttäisi olevan isot luvut euroopassa.


1711032274537.png
 
Kommentteja juttuun: (Pistin kommenttia jutun tekijälle osasta)
-Kuparikivi mennee kuitenkin laivalla Venäjälle. (Taitaisi kaivata toiset junanvaunut kuin mitä tuossa junassa on)
-Miksei Yaran ammoniakkeja mainita lainkaan vaikka niitä junia enemmän yhteensä kuin Harjavaltaan meneviä
-Lannoitteita menee rajan yli junalla Niiralassakin, mutta siinä ei North Rail mukana.
-Se nyt oma juttunsa, että jos ostat rautatiefirman missä Suomen rataverkostoon sopivia vetureita, niin mistä hommaat vaunut (Esim Ruotsiin saisi käytettyjä muualta Euroopasta) kun kerta meillä on tämä 1524mm raideleveys ja Venäjän liikennettä saa harrastaa noilla idän vaunuilla. (Toki nyt sodan myötä tullut se poikkeus gost-vaunuille Suomen sisäisissä, mutta se koskee vain säiliövaunuja ja metsäteollisuuden kuljetuksia.
 
Oisko tää nyt vaikka tänne.


Ei mee tämä ryssän välttely näilläkään ihan putkeen. Apple ei muka edes myy laitteita venäjälle, kuitenkin niitä voi sieltä ostaa ja kuitenkin Apple näyttää hyppivän ryssän oikkujen tahdissa ja maksaa jopa ryssän määräämiä määräävästä markkina-asemasta johtuvia sakkoja. Mikä ihmeen määräävä markkina-asema, jos tuolta on muka vetäydytty.
 

”Suomi ampuu itseään jalkaan” – Venäjän mediassa riemuitaan Wille Rydmanin ulostulosta​

Minkähän takia tuo toope meni tuollaista möläyttämään. Olisi vaan sanonut, että etsitään koko ajan uusia hankintakanavia nikkelille ja lannoitteille. Se olisi riittänyt. Täysin järjetöntä korostaa, miten pakotteet näissä raaka-ainelajeissa olisivat katastrofaaliset länsimaille. Voi mikä älynväläys.

Rydmanin soveltuvuus paineiseen tehtävään ei ole minua vakuuttanut yhtään. Kaipa se ministerin salkku vaan oli pakko antaa palkinnoksi loikkauksesta.
 
Noh olisi voinut olla hiljempaa, mutta olisi varmaan Venäjän media saanut YLE:n uutisesta kaivettua kohu-uutisensa ilman ilman Rydmaniakin..

Toisaalta vaikka nikkeli, ammoniakki, lannoitteet ei kuulu pakotteiden alle niin voiko välillisesti kuljetuksiin tulla ongelmia jos ei saada vaikka osia junanvaunuihin, lannoitetehtaisiin tai joku rata menisi poikki joko Ukrainan pommin takia tai että ei olisi tarvikkeita korjata rataa jos vaikka vaihde rikkoontuisi.

Nikkelin logistiikka taidetaan tietää (vaikka Yle väitti ihan versionsa, mutta nikkelin louhintapaikalle ei taida mennä rautatietä), mutta olisi kiva tietää mistä kaukaa lannoitteet ja ammoniakki saadaan Venäjältä, kuinka läheltä rajaa.
 
Tikkurilan vastine
Tikkurila menetti nyt ainakin mainostilaa.

GJTJe-zXgAA4NoP
 
Nikkelin logistiikka taidetaan tietää (vaikka Yle väitti ihan versionsa, mutta nikkelin louhintapaikalle ei taida mennä rautatietä), mutta olisi kiva tietää mistä kaukaa lannoitteet ja ammoniakki saadaan Venäjältä, kuinka läheltä rajaa.
Eiköhän ne tule V-Venäjältä.
 

Hyvä juttu lännen öljykenttäpalvelufirmojen toiminnasta venäjällä.

Ei sieltä osaaminen lopu vieläkään kun länsi hoitaa kaikki vaikeamman asiat ja varmaan hoitaa myös tarvittavat varaosatkin.

On tämä erikoista touhua kyllä. Selvästi venäjän tuotantokapasiteettia ei haluta pois markkinoilta ja ymmärtäähän sen, öljyn hinta olisi aika eri kuin nyt. Itse en silti tätä sulata.
 
Kiinan tuontitullien vaikutus ryssien hiilivientiin oli hintoja reilusti madaltava kuten ennakoitiin sekä volyymista on lähtenyt sellainen reilu viidennes pois. Se on todella raju leikkaus eikä hiilibisnes oikein muutenkaan vedä kun länsiryssälässä on terästehtaisiin isketty ja nyt alkaa voimalaitoksiakin mennä vähän pidempään vikatilaan, mistä syystä kotimainen tarvekin laskee.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top