Lähimaksaminen ja käteisen tulevaisuus

Käytätkö lähimaksamista?

  • Kyllä

    Ääniä: 47 78.3%
  • En

    Ääniä: 13 21.7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    60
Käteisen käyttö vähenee Briteissä hurjaa vauhtia.

Jopa Saksassa on alettu ahkerasti käyttämään muuta kuin käteistä.
 
Andy McCoy piti aina 60 donaa takataskussa siltä varalta että näkee jotain kivaa*, mutta minulle riittää pienempi summa. Käteistä tulee käytettyä etupäässä kun pitää maksaa työpaikan kanttiinissa rahalippaaseen. Toki minulla on kotona jonkin verran käteistä jemmassa, mutta eipä sitä tule käytettyä, vaan kortilla makselen ja yksityisten henkilöiden välillä esim Mobile pay toimii.

Yhdessä kortissa on lähimaksu, ja muilla mennään PIN-koodilla.

* Se Andyn 60 donaa -juttu on muuten liioiteltu (no shit!): Andy sanoi tuon jossain haastattelussa; oli menossa ostamaan kitaraa eli skebaa, ja oli sitä varten varannut vähän pinoa matkaan. Halusi haastattelussa luoda vähän legendaa tuolla lausahduksella, kun esitti että aina olisi noin paljon paalua mukana.
 
Andy McCoy piti aina 60 donaa takataskussa siltä varalta että näkee jotain kivaa*, mutta minulle riittää pienempi summa. Käteistä tulee käytettyä etupäässä kun pitää maksaa työpaikan kanttiinissa rahalippaaseen. Toki minulla on kotona jonkin verran käteistä jemmassa, mutta eipä sitä tule käytettyä, vaan kortilla makselen ja yksityisten henkilöiden välillä esim Mobile pay toimii.

Yhdessä kortissa on lähimaksu, ja muilla mennään PIN-koodilla.

* Se Andyn 60 donaa -juttu on muuten liioiteltu (no shit!): Andy sanoi tuon jossain haastattelussa; oli menossa ostamaan kitaraa eli skebaa, ja oli sitä varten varannut vähän pinoa matkaan. Halusi haastattelussa luoda vähän legendaa tuolla lausahduksella, kun esitti että aina olisi noin paljon paalua mukana.

30 donalla kaksi skebaa. Suomi taisi olla paljon köyhempi joten 10.000€ lompakossa oli kova juttu?
 
En ole maksanut kertaakaan kortilla, enkä maksa jatkossakaan, jos ei rotanhännällä pakoteta.

Tai no olen tietysti verkkomaksuissa, mutta se on eri asia.
 
Minä käytän myös ainoastaan perinteisiä kassoja, niin kauan kun niitä on tarjolla.

Niin minäkin. Paitsi jos on vain yksi tai kaksi artikkelia ostettavana.

Jonkin aikaa käytin itsepalvelukassoja, kun ne alkoivat yleistyä. Sitten erään kerran huomasin lapanneeni pari rahkapurkkia ostoskorista muovikassiin ilman niiden vilauttamista viivakoodinlukijalle ja sen jälkeen tyhjäsinkin kassin ja tarkastin hyvin tarkkaan, mitä on jo lyöty kassaan ja mitä ei.

Linjaston ulkopuolella seissyt vartija, jonka kyllä olin huomannut jo itsepalvelualueelle tullessani, mutta johon en ollut kiinnittänyt sen enempää huomiota, sanoi vieressään seisseelle myyjättärelle (suht hiljaa, mutta tarkkakorvaisena kuulin kuitenkin): "Sehän kävi äkkiä. Yleensä se huomataan vasta maksamisen jälkeen."

Ei enää koskaan itsepalvelua. Saman ne tuotteet maksaa ja voihan sitä pari minuuttia jonottaa kassallekin.
 
Ei enää koskaan itsepalvelua. Saman ne tuotteet maksaa ja voihan sitä pari minuuttia jonottaa kassallekin.
Sen verran täytyy nyt syödä sanojaan, että nykyään saatan käydä kotimatkalla ostamassa tuotteen tai kaksi itsepalvelukassaa käyttäen. Ihan vain siksi, että en tahdo myöhästyä junasta kassajonossa seisoskellessani.

Mutta edelleen pyrin käyttämään sitä perinteistä kassaa mahdollisimman usein.
 
Kertaakaan en ole muovilla kaupassa maksanut. Uskokaa huviksenne, että sellaisiakin puoteja vielä Suomesta löytyy, jossa ei muuta kuin käteistä hyväksytäkään (enkä nyt tarkoita mitään katu- tai torikauppiaita).

Tähän voi todeta, että olen löytänyt myös puoteja, joissa kelpaa vain kortti. Toinen suurehkon ja toinen keskisuuren ketjun myymälä. Toisessa oli vielä kassarekisteritkin jäljellä. Toiselle maksoin kortilla, toisen tapauksessa jäi tavara kassalle.
 
Minä käytän myös ainoastaan perinteisiä kassoja, niin kauan kun niitä on tarjolla.
Minä valitsen lyhyimmän/nopeimman jonon. Joskus on nopeampi mennä lyhyen jonon kautta palvelukassalle kuin jonottamatta itsepalveluun, koska ihmiskassa piippaa tuotteet ja itse voi samaan aikaan pakata tavaroita kasseihin.
 
Pah, sehän on ihan se ja sama oliko 30 vai 60. Tuota eroa ei kuitenkaan aistinvaraisesti voi edes huomata; tarkoilla mittalaitteilla kyllä.
Ei ole sama. Ainakaan minulle, olen sillain adhd vai miten sen ilmaisisi. Samoin kuten en kestä kun kadun yli mennessä oikaistaan. Pitää kulkea 90 asteen käännöksissä.
 
Pah, sehän on ihan se ja sama oliko 30 vai 60. Tuota eroa ei kuitenkaan aistinvaraisesti voi edes huomata; tarkoilla mittalaitteilla kyllä.

Tohdin esittää eriävän, tai ainakin epäilevän, mielipiteen. :)

Vuosien koulutuksen jälkeen rahakoira oppii, ettei alle kymppitonnin summille haukuta.

 
Itse pääosin käytän korttia. Harvemmin enää käteistä kuljetan mukana. Ja toiselle ihmiselle maksamiseen käytän pääosin MobilePayta tai verkkopankkia jos MobilePayta ei löydy.
 
Minä menen ihan normaalille kassalle aina, koska en ala tekemään kassaoletetun töitä ilmaiseksi, samalla maksaen henkilöstökuluja tuotteiden hinnoissa. Ja muutenkin se on kivaa, kun joku muu passaa edes sen tuotteen piippauksen ajan. :cool: Lisäksi käteisen käyttö on se yksi merkittävä syy ihmiskassalle. Niin kiire mulla ei ole koskaan ollut kaupassa, että pitäisi etsiä nopeinta kassaa ja vaikka vieressä avautuisi toinen kassa, niin pysyn samassa jonossa koska olen sen jo valinnut. Mitä sitä vaihtamaan kesken kaiken. Korttimaksamista käytin joskus 5v sitten, mutta vaihdoin takaisin käteiseen, koska siitä on helpompi pysyä kärryillä paljonko mulla on rahaa käyttää. Lisäksi se raha, vaikkakin se on lopulta vain paperia ja metallinpaloja, se on siinä kädessä valmiina. Ei tarvitse miettiä, että jos pankkiyhteydet katkeaa, miten voin nostaa tai käyttää sitä minun rahaani.

Laskutkin otan paperisena kotiin, vaikka maksaa enemmän ja posteljooni hukkaa niitä välillä. Toki maksan ne nettipankissa ja ostan muutenkin välillä kaikenlaista netistä. Ei tarvitse internetyhteyttä/sähköä nähdäkseen laskun eräpäivän ja määrän. Paperilaskuissa en kyllä ymmärrä sitä, että jos ollaan niin huolissaan ilmastosta ja paperin määrästä; niin miksi pitää printata mukaan erillinen "vaihda e-laskuun"-lappu. Yhtä hyvin se asia tulee ilmi siitä laskusta, kun se on siinä jo valmiiksi ilmoitettu. Vielä enemmänhän se lisälappujen printtaaminen saastuttaa. :rolleyes:
 
Apple Pay toimii kuin junan vessa! Suosittelen!
Käteistä en juurikaan käytä. Apple Pay on vaan niin kätevä!👍
Eikä ole tarvetta pimeisiin maksuihin enkä niitä mistään saakaan.

Käytän sekä itsepalvelua että kassaa.
Kaikenlaiset paperilaskut ovat aivan ärseestä! Ne pitäisi tulla omapostiin tms.
 
Ei tarvitse miettiä, että jos pankkiyhteydet katkeaa, miten voin nostaa tai käyttää sitä minun rahaani.
Aika harvassa on ne paikat, joissa voit maksaa käteisellä jos nettiyhteydet ja/tai sähköt on poikki.

Paperilaskuja en siedä lainkaan. Kaikki mahdolliset laskut ovat tulleet sähköisinä jo vuosia, en näe mitään järkeä kierrättää niitä paperilla kun siitä ei ole mitään hyötyä.
 

EU suunnittelee digieuroja amerikkalaisten luottokorttimonopolin rikkomiseksi. Ideaa pidän hyvänä ja tarpeellisena, toteutuksen en usko tulevan kovin laajaan käyttöön ainakaan Suomessa, koska:

-Digilompakkoon pitää erikseen etukäteen siirtää rahaa, jonka maksimimäärää on rajattu (500-3000€ ehdotettu)

-Digilompakossa olevalle rahalle ei makseta korkoa

-Useimmilla on jo käytössä credit ja/tai debit -kortti. Useimmat näistä lienevät kuluttajalle maksuttomia

Ihan hyödylinen niille, jotka eivät pysty tai halua debit/credit-kortteja käyttää. Itse varmaan ottaisin käyttöön hätävarakäteisen rinnalle. Sitä korvaamaan 500e katto on kyllä liian pieni.

Jos oikeasti haluttaisiin saada markkinaosuuksia amerikkalaisilta, pitäisi uuden järjestelmän olla kuluttajalle yhtä helppo - etukäteen rahojen siirtäminen erilliseen lompakkoon ei ole sitä. Maksanee siis satoja miljoonia ja jää marginaali-ilmiöksi.
 
Back
Top