Ilmavoimien tulevaisuus

Ovatkohan testanneet E-3 vs E-7 kykyä ns. viivalla? No, tuskinpa. Onhan noita tiheään nykyään ajamassa kuviota.

Lähinnä Ranskan ilma- ja avaruusvoimien valinta kiinnostaa. Siellähän merivoimille on tilattu uusin Hawkeye mutta E-3 vanhenee ja E-7 on liian amerikkalainen. Joku ruotsalais-ranskalainen vaihtoehto taas ei välttämättä tarjoa ihan samaa suorituskykyä, mutta onhan määräkin laatua.
 
Lähinnä Ranskan ilma- ja avaruusvoimien valinta kiinnostaa. Siellähän merivoimille on tilattu uusin Hawkeye mutta E-3 vanhenee ja E-7 on liian amerikkalainen. Joku ruotsalais-ranskalainen vaihtoehto taas ei välttämättä tarjoa ihan samaa suorituskykyä, mutta onhan määräkin laatua.
Airbusilla on tarjolla C-295 - pohjainen AEW-kone, josta on lentävä prototyyppi Israelilaisella tutkalla. Lisäksi ovat olleet mukana Intian AWACS-projektissa, jossa on ensin monta vuotta suunniteltu konetta A330:n rungolle ja nyttemmin vaihdettu suuntaa A321:een. Intian hallintoprosessissa konetta ei ole syntynyt, mutta rungon vaatimat muutokset antennin kiinnittämiseksi lienee ainakin Airbusin toimistolla ratkaistu. Joten Ranskan tarvitsisi "vain" valita tutka ja rakentaminen voisi alkaa. (Aika paljon integrointityötä tietysti, siksi lainausmerkit.)
 
Näköjään Globaleyeta silmäilevät. No, saapa nähdä.


Hirveä kiire ei liene, vielä 10-luvun lopulla päivittelivät nykykoneita.

 
No vihdoinkin politiikotkin ovat tajunneet, että kriisin kynnyksellä ja kestäesssä Suomen saaresta on diplomaattien ja politiikkojen välttämätöntä päästä liilkumaan nopeasti niihin pöytiin, joissa Suomen kohtalo päätetään. Suorituskyvystä luopuminen ei käsittääkseni ikinä ollut Ilmavoimien tahtotila.

Learien kunnossapito on jo nyt haastavaa, koska varaosia ei vanhaan koneeseen ole enää saatavilla.
 
Artikkelista poimittua:
"Rajavartiolaitoksen tuleva konetyyppi lienee Ilmavoimien käyttöön turhan suuri. Näin ollen Ilmavoimat hankkineekin omaan käyttöönsä sekä valtion tarpeita palvelemaan pienemmän liikesuihkukonetyypin."

Ja julkisista lähteistä poimittuna, seuraavat kolme konetyyppiä ovat loppusuoralla MVX-hankkeessa:
- Cessna Citation Longitude
- Bombardier Challenger 650
- Dassault Falcon 2000MVX
 
Mielenkiintoinen tuo kommentti Rajan "liian isoista" koneista. Jos ajatellaan transatlanttista lentoa, niin se vaatinee ennemmin tuollaista MVX-kalustoa kuin nykyisten Learjet 75:ien kaltaista? Esim. Heathrow-JFK matka on 5 555 km... Toki tekemällä välilaskuja Islannissa ja Kanadassa voisi nykykalustollakin päästä just ja just?
 
Tähän asti Bryssel on ollut se mitoittava matka, nyt transatlanttisten suhteiden kehityttyä uudelle tasolle on ehkä enemmän tarvetta Washingtoniin asti.

Learilla on päässyt suoraan Islantiin ja sieltä on sama matka Goose Bayhin eli kyllä parilla stopilla Learillakin Atlantin yli mennään. Huonolla säällä varakenttävaatimukset voivat tosin nousta esteeksi.
 
Tähän asti Bryssel on ollut se mitoittava matka, nyt transatlanttisten suhteiden kehityttyä uudelle tasolle on ehkä enemmän tarvetta Washingtoniin asti.

Learilla on päässyt suoraan Islantiin ja sieltä on sama matka Goose Bayhin eli kyllä parilla stopilla Learillakin Atlantin yli mennään. Huonolla säällä varakenttävaatimukset voivat tosin nousta esteeksi.

Tarvitaan joku Praetor 600 jos toimintamatkaa halutaan. Kaksi konetta kustantaisi ehkä 50 miljoonaa.
 
Back
Top