F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Kirjoittajan johtopäätöksiin en ota kantaa, mutta melkoisesti on kaikenlaista tietoa kaivanut
Peruspesosta. Autisti-levelin litaniat ilman taitoa tiivistää.

Otsikko hiukan outo. Viittaa aseisiin. Mutta kyllähän paremman tilannekuvan myötä muiden, jopa F-35 ulkopuolisten asejärjestelmien parantunut tarkkuus on ns. money in the bank.
Palstalainen tietää epäillä, ettei AMRAAM vai joku muu valintaa ole vielä lopullisesti tehty. Vaan 2030 mennessä.
edit: Eli vasta 170:lla on hankittu eikä 617:lla. Mutta kyllähän ne aika todennäköisesti on lisää C-8/D-8 eikä muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Kirjoittajan johtopäätöksiin en ota kantaa, mutta melkoisesti on kaikenlaista tietoa kaivanut
Kaveri voisi kysyä Ukrainasta olisiko kiva olla toimivat ilmavoimat.
Ohjuksia ym saa nopeasti lisää, hävittäjiä ja infraa ei.
 
Tuo riittävyyskritiikki (liikaa kallista laatua vs. nähty massa-armeijan volyymi) olisi paljon hälyttävämpää Naton ulkopuolella. Nyt pitää keskustella isommalla porukalla missä maissa sijaitsevissa varastoissa olisi riittävä määrä.
Eihän nuo edes Ukrainan ilmavoimia vastaan saa ilmaherruutta. Joten kyllä niitä meidän osuudella pitäisi saada tarpeeksi alas.
Enemmän se on sitä onko riittävästi tellua ja tykistöä jos edelleen olisi kuvioissa tämä horde-taktiikka.

Eli hävittäjillä ei ole tarkoitus vastata kulutussodankäyntiin. Laajempi kysymys toki on kuinka välttää sellaiseen ajautuminen. Siihen on edelleen vaara. Mutta sitä on pohdittu jo palstallakin esim. kuinka ei välttämättä ole varaa päästää syvyyteen paskomaan paikkoja.
 
HN-401 oli yksi ja eniten lentänyt ns. Fleet Leadereistä, joilla lennettiin muita koneita enemmän. Kone lienee nyt saavuttanut HN-kalustolle tavoitellun 4500 lentotunnin rajan. Tarkoituksena oli/on löytää ennakolta kaluston ikääntyessä vastaan tulevia ongelmia ja sen vuoksi 401 purettanee nyt atomeiksi Hallissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmavoimien komentaja lensi tuon Halliin. Jäin miettimään sellaista, että mitenköhän tuo siirtolento on suoritettu sääntöjen ja määräysten osalta?

Tarkoitan, että eikö puolustusministeri Niinistön kaudella ollut ainakin aikeita poistaa ylemmän upseeriston lentolisät/hupilentely. Noilla palkoilla ei toki ole ongelma lentää siviilissä, mutta ainakin Hornet-tyyppien voisi luulla vanhenneen. Toki sotilasilmailulla on oma sääntelynsä ja varmaan sääntelystäkin löytyy erilaisia kikkakakkosia, mutta kiinnostaisi silti tietää, että miten asia on hoidettu.

Ei sillä, että asialla olisi tosiasiallista merkitystä. Romuksi menevä kone ja ainoastaan komentaja itse kyydissä, niin eipä siinä paljoa menetettävää ole, vaikka ohjastaja olisikin "eläkevaari".
 
Ilmavoimien komentaja lensi tuon Halliin. Jäin miettimään sellaista, että mitenköhän tuo siirtolento on suoritettu sääntöjen ja määräysten osalta?

Tarkoitan, että eikö puolustusministeri Niinistön kaudella ollut ainakin aikeita poistaa ylemmän upseeriston lentolisät/hupilentely. Noilla palkoilla ei toki ole ongelma lentää siviilissä, mutta ainakin Hornet-tyyppien voisi luulla vanhenneen. Toki sotilasilmailulla on oma sääntelynsä ja varmaan sääntelystäkin löytyy erilaisia kikkakakkosia, mutta kiinnostaisi silti tietää, että miten asia on hoidettu.

Ei sillä, että asialla olisi tosiasiallista merkitystä. Romuksi menevä kone ja ainoastaan komentaja itse kyydissä, niin eipä siinä paljoa menetettävää ole, vaikka ohjastaja olisikin "eläkevaari".
Jos lentää vuodessa tarvittavat tunnit, niin ei se oikeus mihinkään poistu. Ellei ole terveydellistä estettä.
Ja miksi vanhat pierut pitää sit luvat voimassa.... Raha.
 
On totta, että ylemmissä viroissa palvelevien upseerien osallistumista HN-lentopalvelukseen on rajoitettu poikkeusolojen tarpeen mukaisesti. Ilmavoimien komentaja (ja siihen johtava urapolku) tuskin kuuluu niihin tehtäviin, joita rajoitus koskee. Keränen ei ole ainut viimeaikainen komentaja, joka lentää säännöllisesti Hornetilla. Ja ei se muutenkaan lentolisiin vaikuta, lentopalvelusta jatketaan yleensä muulla kalustolla.
 
Gerhartz tekee alvariinsa Typhoonilla vierailuja, joten ilmeisesti ei voi jäädä pekkaa pahemmaksi.
 
On totta, että ylemmissä viroissa palvelevien upseerien osallistumista HN-lentopalvelukseen on rajoitettu poikkeusolojen tarpeen mukaisesti. Ilmavoimien komentaja (ja siihen johtava urapolku) tuskin kuuluu niihin tehtäviin, joita rajoitus koskee. Keränen ei ole ainut viimeaikainen komentaja, joka lentää säännöllisesti Hornetilla. Ja ei se muutenkaan lentolisiin vaikuta, lentopalvelusta jatketaan yleensä muulla kalustolla.

Mielenkiintoista. Jotenkin oli vaikea kuvitella ilmavoimien top-brassia hävittäjän ohjaamon sodan ajan tilanteessa, vaikka toisaalta sillä olisi kyllä signaaliarvonsa. Hyppiköhän maavoimien Hulkko ulos Casan ovesta komentajakaudellaan?
 
Mielenkiintoista. Jotenkin oli vaikea kuvitella ilmavoimien top-brassia hävittäjän ohjaamon sodan ajan tilanteessa, vaikka toisaalta sillä olisi kyllä signaaliarvonsa. Hyppiköhän maavoimien Hulkko ulos Casan ovesta komentajakaudellaan?
Joukkoja johdetaan edestä :uzi:
 
Kun puhutaan useastakin Ilmavoimien komentajasta henkilönä, ei kyllä ole yhtään hankala kuvitella :LOL:

:D

En epäile yhtään, mutta ensimmäisenä tulee puolustusvoimien tarpeet (eli se organisaation johtaminen...) ja vasta toisena henkilökohtaisten top-gun-haavekuvien täyttäminen. Vaikka on se hävittäjälentäjälle varmasti henkilökohtaisella tasolla kamala tragedia istua esikunnan luolassa nuorempien kollegoiden täyttäessä sitä tehtävää mihin itse harjoitteli vuosikymmenet.
 
Ilmavoimien komentaja lensi tuon Halliin. Jäin miettimään sellaista, että mitenköhän tuo siirtolento on suoritettu sääntöjen ja määräysten osalta?

Tarkoitan, että eikö puolustusministeri Niinistön kaudella ollut ainakin aikeita poistaa ylemmän upseeriston lentolisät/hupilentely. Noilla palkoilla ei toki ole ongelma lentää siviilissä, mutta ainakin Hornet-tyyppien voisi luulla vanhenneen. Toki sotilasilmailulla on oma sääntelynsä ja varmaan sääntelystäkin löytyy erilaisia kikkakakkosia, mutta kiinnostaisi silti tietää, että miten asia on hoidettu.

Ei sillä, että asialla olisi tosiasiallista merkitystä. Romuksi menevä kone ja ainoastaan komentaja itse kyydissä, niin eipä siinä paljoa menetettävää ole, vaikka ohjastaja olisikin "eläkevaari".
Mars mars GPL tai PPL-kurssille siitä, niin sinäkin pääset ensin tenttimään ilmailumääräyksiä ja sitten lentelemään siviilissä. Saataisiin enemmän realismia ja vähemmän katkeraa nillitystä näihin sinun juttuihisi eikä muiden tarvitsisi kuunnella kateellisten pillitystä muiden "hupilentelystä".
 
Ja mielenkiintoista tässä keississä on se, että jo nyt hyvissä ajoin ennen vuotta 2025 aletaan luopumaan osasta Horneteja, kun ensimmäisiä F-35:a saadaan kuitenkin vasta harjoittelukäyttöön USA:n kamaralla 2025, ja vasta kotimaahan 2026, eli meillä tulee olemaan vajaalukuiset ilmavoimat tässä n. pari vuotta.
 

Kirjoittajan johtopäätöksiin en ota kantaa, mutta melkoisesti on kaikenlaista tietoa kaivanut

On melkoinen oksennus. Nostan tässä jotain itselle mielenkiintoista.

10 000 miljoonan euron hankinnasta ohjuksia ja pommeja on vain 1 578,4 miljoonan euron arvosta (617,1 + 137,5 + 823,8 milj. EUR)
Eli 10 miljardin hankintaan tulee jo mukana 1,5miljardia pommeja ja ohjuksia.
  • AMRAAM-ohjuksia 617,1 miljoonan euron arvosta
  • Sidewinder-ohjuksia 137,5 miljoonan euron arvosta
  • SDB I ja II -liitopommeja, JDAM-täsmäpommeja, JSM- ja JASSM-ER-risteilyohjuksia enimmillään 823,8 miljoonan euron arvosta, ja mistä Suomi on jo tehnyt ostopäätökset SDB I -liitopommien ja JDAM-täsmäpommien 79,1 miljoonan euron arvosta sekä SDB II -liitopommien osalta 35,0 miljoonan euron arvosta.
Eli 709 miljoonaa vielä F35 hankintaan sisältyvässä pommipiikissä auki.
 
Back
Top