Poliisitoiminta

En ole itse ollut mukana tekemässä testejä auton ovien läpäisystä, mutta olen katsellut paljon testejä YouTubesta. Pelkistä pelleistä menee läpi niin että auton toisella puolella ollaan vaarassa (eli menee molemmista ovista läpi). Toki jos osuu tukirakenteisiin, lukkopesään, auton penkkeihin tms niin tilanne voi muuttua.

Testattiin muuten reilut 10 vuotta sitten vahingossa, miten auton A-pilari pysäyttää konepistoolin luodin lähes kosketusetäisyydeltä. Ampuja oli kuskin paikalla, eikä huomioinut tähtäinlinjan ja piippulinjan eroa. Luoti teki syvän painuman johon olisi voinut työntää pikkusormen kärjen, mutta ei puhettakaan että olisi mennyt läpi.
 
Se mitä olen noilla ajaneita konstaapeleita olen haastatellut, nykyinenkin Mörkö on melko "jäykkä" normi partio käytössä. Lisäpaino ei varmasti paranna ajoominaisuuksia. Oma arvaus on, että on tehty kompromissi eri ominaisuuksien välillä..
Joo, tai siis Mörkö on jouhassa käytettävä pikkubussimainen auto, ja panssari on Hevi; vaikkakaan sitä termiä ei kukaan käytä.

Panssari on vähän jäykkä ajettava ja painon kyllä tuntee; vaikka ei se nyt NIIN painava ole; C1-kortilla ajettava. Siinä on toki tehty kompromisseja ja parempaa panssarointia olisi kyllä saatavilla, mutta on katsottu että tietty taso riittää.
 
Mä olen ymmärtänyt että takaa-ajoja suorittaa tavalliset poliisiautot ja niitä sopii rosvon pudotella syylariin ampumalla niin paljon kun ehtii. Seuraava on jo perässä.
Käsitykseni mukaan rosvo on sitten jo pysähtynyt kun ps-mersu tulee ajamaan loppumetrit ja henkilöstö saapuu lähietäisyydelle. Siinä ei kai kukaan enää mieti syylaria tms...

Mutta enhän mä mitään tiedä, kunhan aavistelen.
Enivei, tuolla suojauksella on varmasti ns. Riittävää ja sehän ok.

.
 
Esim taannoisen Porvoon tapauksen tiimoilta, jossa ruotsalais-veljekset ottivat kaksi poliisia panttivangeiksi: Helsingin panssari oli ensimmäinen auto tapahtumapaikalla, koska sillä pystyy ajamaan kokolailla turvallisesti kuumaan tilanteeseen. Sitä käytetään muutenkin paljon ja läheskään aina keikat eivät ylitä uutiskynnystä.
 
Kyllähän tuo panssaroitu ajoneuvo mahdollistaa erilaisen toiminnan kuin panssaroimaton. Kyetään vaikuttamaan nopeammin jne jos oletettavasti vastassa on aseellinen uhka. Poliisillakin kyse on myös työturvallisuudesta.

Epäilemättä näin on. Kuten moni muukin väline. Tosiaan tiedossa ei ole yhtään panssariautolla estettyä henkilövahinkoa, mutta niitä voi silti olla. Oletettavasti panos/tuotto-suhde on erinomainen, kun sitä näin kehutaan. Muulla tavoin ei olisi saatu parempaa tuottoa, muita keinoja vastaavaan hyötyyn ei ollut, eikä rahat ollut muualla suuremmassa tarpeessa.
 
Viimeksi muokattu:
Saksalaiselta olisi saanut myös moottorisuojatun mallin.
Testiammuntojen perustella esim. 9.00 mm luoti pysähtyy ovipellin läpäistyään ovipahveihin. Normaali tuulilasi hajoittaa 7.62 RK luodin vaipan ja täytteen erilleen. Eli ei ihmeellistä suojausta kuitenkaan tarvitse. Herkin ja suurin osa autoa on syylari ja sen vuoto pysäyttää aina auton ennemmin tai myöhemmin.
Kokeiltu kotona. 9x19 mm tavallinen FMJ luoti metrin päästä ammuttuna meni kahdesta perättäisestä ovesta läpi. Ammuttu n. 80 asteen kulmassa 4" piipusta. Eli ei tosiaankaan pysähdy tavallisen auton oviin. Mulla oli testiautona vm. 1998 VW.
 
Se on aika tuurista kiinni pysähtyykö. Sanosin 90% menee läpi. sit jos osuu turvapalkkiin, ikkunan hissin moottoriin yms paksumpaan niin pysähtyy.
Ja jos käytätte uudempia autoja maaleina, älkää ampuko A-pilariin yms, missä on suurlujuusteräksiä vahvikkeina. Tulee muuten 9mm välillä aika äkäsesti takasin.
 
Suhtaudun vähän skeptisesti kyllä, että 9x19 mm pysähtyisi auton ovipellin jälkeen pahviin. Ehkä jäykkäreihin tai kulmassa osuessaan näin voi käydäkin, mutten pitäisi auton ovea kummoisena luotisuojana.

Mitä taas vaipan irtoamiseen tulee, se on vallan tyypillistä luodin osuessa melkein mihinkään kiinteään edes lähelle suorassa kulmassa, irronneita vaippoja lojuu ampumaradoilla läjäpäin. Suurin osa massasta on luodin sisäosassa ja sillä massallahan se vaikutus tehdään. Autojen tuulilasit tosin ovat tyypillisesti sen verran viistoja, että pitäisin jopa todennäköisenä, että luoti muuttaa suuntaansa ja/tai kääntyy, mutten todellakaan sanoisi, etteikö suojausta tarvitsisi.

Osuma syyläriin pysäyttää lopulta auton liikkeen, joskin joidenkin minuuttien viiveellä, se on kiistatonta. Jostain syystä poliisi ei sitä näytä pitäneen tarpeellisena, syitä voi vain arvailla.
Joo, ei kyllä 9mm pysähdy auton oviin osumatta tukirakenteisiin tai muuhun paksumpaan tekniikkaan. Osumakulma voi hyvinkin muuttaa luodin suuntaa jonkin verran. Arvelisin, että noin 40-60 asteen välisestä kulmasta löytyy kohta, josta luoti kimpoaa (tai läpäisy on vain osittainen). Autojen pelti on kuitenkin sen verran pehmeää, mutta kestävää, että se joustaa. 9mm on kuitenkin sen suhteellisen herkkä muuttamaan suuntaansa, varsinkin jos osumapinnassa on hieman joustoa.
 
Kokeiltu kotona. 9x19 mm tavallinen FMJ luoti metrin päästä ammuttuna meni kahdesta perättäisestä ovesta läpi. Ammuttu n. 80 asteen kulmassa 4" piipusta. Eli ei tosiaankaan pysähdy tavallisen auton oviin. Mulla oli testiautona vm. 1998 VW.
Meillä oli Golf II testimaalina, ampumaetäisyys n 7 m kuskin paikalle pahvi useampaan suuntaan, silloin ei läpäisyä olisiko sitten jäänyt oven tukirakenteisiin. Aseena CZ-75 ja a-tarvike PV:n 9.00 JVA
 
Mitä vaimo sano :rolleyes:
Vaimo ajaa tällä kertaa talon parhaimmilla autoilla. Jotka minä maksan. Joten ei tule sanomista, jos kiinnileikanneen ja paalausta odottavan peltoauton reijittää. 😁
 
Back
Top